Leikki-ikäisen potilaan preoperatiivisten ohjausmenetelmien vaikutukset ahdistukseen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Sapir, Omer; Valli, Maria (2020)
Sapir, Omer
Valli, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin leikki-ikäisen potilaan preoperatiivisia ohjausmenetelmiä ja niiden vaikutuksia lapsen ahdistukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoutta preoperatiivisten ohjausmenetelmien monipuolisuudesta, sillä lapsen ikä- ja kehitystason huomioivalla preoperatiivisella ohjauksella voidaan vähentää lapsen ahdistusta.
Teoriaosuudessa keskityttiin leikki-ikäisen lapsen kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen, preoperatiiviseen hoitotyöhön, lapsen leikkaukseen liittyvään ahdistukseen ja potilaanohjausmenetelmiin sekä lapsipotilaan ohjauksen erityispiirteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineistoa koottiin eri tietokannoista ja lopullisen aineiston lähteet koostuivat Cinahl-tietokantaa ja Google Scholaria käyttäen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kansainvälisistä lähteitä sekä yhdestä suomalaisesta lähteestä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Aineiston induktiivisen analyysin perusteella todettiin, että ahdistusta vähentäviä leikki-ikäisten preoperatiivisia ohjausmenetelmiä on monenlaisia, ja ne voidaan jaotella kolmeen pääryhmään: valmistelumenetelmiin, huomion muualle kohdentamisen menetelmiin ja perhekeskeisiin menetelmiin. Tämän lisäksi oli todettavissa, että preoperatiiviset ohjausmenetelmät vähentävät lasten ahdistusta kognitiivisten, tunnetilaan vaikuttavien ja perhekeskeisten toimintojen kautta, jotka käynnistävät niin lapsessa kuin vanhemmissakin ahdistusta lieventäviä vasteita.
Teoriaosuudessa keskityttiin leikki-ikäisen lapsen kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen, preoperatiiviseen hoitotyöhön, lapsen leikkaukseen liittyvään ahdistukseen ja potilaanohjausmenetelmiin sekä lapsipotilaan ohjauksen erityispiirteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineistoa koottiin eri tietokannoista ja lopullisen aineiston lähteet koostuivat Cinahl-tietokantaa ja Google Scholaria käyttäen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kansainvälisistä lähteitä sekä yhdestä suomalaisesta lähteestä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Aineiston induktiivisen analyysin perusteella todettiin, että ahdistusta vähentäviä leikki-ikäisten preoperatiivisia ohjausmenetelmiä on monenlaisia, ja ne voidaan jaotella kolmeen pääryhmään: valmistelumenetelmiin, huomion muualle kohdentamisen menetelmiin ja perhekeskeisiin menetelmiin. Tämän lisäksi oli todettavissa, että preoperatiiviset ohjausmenetelmät vähentävät lasten ahdistusta kognitiivisten, tunnetilaan vaikuttavien ja perhekeskeisten toimintojen kautta, jotka käynnistävät niin lapsessa kuin vanhemmissakin ahdistusta lieventäviä vasteita.