Psyykkisesti oireilevan lapsen tukeminen päivystyspoliklinikalla
Saihomaa, Sanni; Toropainen, Anna-Kaisa (2020)
Saihomaa, Sanni
Toropainen, Anna-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tutkimuksiin perustuvaa tietoa psyykkisesti oireilevan lapsen tukemisesta päivystyshoitotyössä. Tavoitteena oli tarjota uusinta tutkittua tietoa Kuopion Yliopistollisen sairaalan hoitohenkilökunnan käyttöön, jotta tietämys psyykkisesti oireilevien lasten tukemisesta päivystyspoliklinikalla kasvaa. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli kiinnostus lapsipotilaiden psyykkisistä häiriöistä ja työelämästä noussut tarve saada tutkittua tietoa siitä, miten hoitohenkilökunta voi toimia psyykkisesti sairaan lapsen kohtaamisessa ja tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsaukseen valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriiterien mukaisesti viisi tutkimusta, jotka analysointiin teemoittelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmeni, että hoitohenkilökunnalla on käytössään sosiaalisen tuen määritelmän mukaisesti toiminnallisia, tiedollisia, emotionaalisia ja instrumentaalisia tuen keinoja auttaessaan psyykkisesti oireilevaa lasta. Tärkeimmäksi muodostui emotionaalisen tuen keinot, kuten yksilöllisyys hoidossa sekä tilanteen rauhoittaminen sekä jatkohoidon järjestäminen. Vuorovaikutuksessa lapsen kanssa ymmärrys, yhdenmukaisuus ja kuunteleminen korostuivat. Päivystyspoliklinikka työympäristönä on esimerkiksi kiireen vuoksi haastava psyykkisesti oireilevan lapsen mahdollisimman laaja-alaiseen tukemiseen.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää niin hoitotyön opiskelijat kuin hoitohenkilökuntakin sekä aiheesta kiinnostuneet. Opinnäytetyössä nostetaan esille konkreettisia asioita, joita hoitohenkilökunnalla on käytössään psyykkisesti oireilevan lapsen tukemiseen päivystyspoliklinikalla tapahtuvassa lyhyessä hoitokontaktissa. Opinnäytetyön kehitysideana on se, että se voi toimia pohjana esimerkiksi oppaalle hoitohenkilökunnan käyttöön. The purpose of the thesis was to put together research-based information about supporting children with psychological symptoms in emergency care. The objective was to provide newest information for the use of nursing staff at the Emergency Department of Kuopio University Hospital. The basis for the work was the authors´ own interest in the topic.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. Five studies were selected for the review ac-cording to the inclusion and exclusion criteria. The selected studies were analyzed using thematic design.
The results of the literature review showed that, according to the definition of the term social support, nurs-ing staff have at their disposal functional, informational, emotional and instrumental means of support when helping a child with psychological symptoms. The most important means were the ones of emotional support, such as individuality in treatment, calming the situation and arranging follow-up care. Understanding, con-sistency and listening were emphasized in the interaction with a child. As a work environment, the emergen-cy department is challenging for providing comprehensive support for a child with psychological symptoms, inter alia due to urgency.
The thesis can be used by nursing students, nursing staff and anyone interested in the topic. The thesis also highlights the concrete means used by the nursing staff to support a child with psychological symptoms in a short nursing contact at the emergency department. The development idea of the thesis was that it can serve as a basis for example for a guide for the use of nursing staff.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsaukseen valikoitui sisäänotto- ja poissulkukriiterien mukaisesti viisi tutkimusta, jotka analysointiin teemoittelun avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmeni, että hoitohenkilökunnalla on käytössään sosiaalisen tuen määritelmän mukaisesti toiminnallisia, tiedollisia, emotionaalisia ja instrumentaalisia tuen keinoja auttaessaan psyykkisesti oireilevaa lasta. Tärkeimmäksi muodostui emotionaalisen tuen keinot, kuten yksilöllisyys hoidossa sekä tilanteen rauhoittaminen sekä jatkohoidon järjestäminen. Vuorovaikutuksessa lapsen kanssa ymmärrys, yhdenmukaisuus ja kuunteleminen korostuivat. Päivystyspoliklinikka työympäristönä on esimerkiksi kiireen vuoksi haastava psyykkisesti oireilevan lapsen mahdollisimman laaja-alaiseen tukemiseen.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää niin hoitotyön opiskelijat kuin hoitohenkilökuntakin sekä aiheesta kiinnostuneet. Opinnäytetyössä nostetaan esille konkreettisia asioita, joita hoitohenkilökunnalla on käytössään psyykkisesti oireilevan lapsen tukemiseen päivystyspoliklinikalla tapahtuvassa lyhyessä hoitokontaktissa. Opinnäytetyön kehitysideana on se, että se voi toimia pohjana esimerkiksi oppaalle hoitohenkilökunnan käyttöön.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. Five studies were selected for the review ac-cording to the inclusion and exclusion criteria. The selected studies were analyzed using thematic design.
The results of the literature review showed that, according to the definition of the term social support, nurs-ing staff have at their disposal functional, informational, emotional and instrumental means of support when helping a child with psychological symptoms. The most important means were the ones of emotional support, such as individuality in treatment, calming the situation and arranging follow-up care. Understanding, con-sistency and listening were emphasized in the interaction with a child. As a work environment, the emergen-cy department is challenging for providing comprehensive support for a child with psychological symptoms, inter alia due to urgency.
The thesis can be used by nursing students, nursing staff and anyone interested in the topic. The thesis also highlights the concrete means used by the nursing staff to support a child with psychological symptoms in a short nursing contact at the emergency department. The development idea of the thesis was that it can serve as a basis for example for a guide for the use of nursing staff.