Rakennuttajan tiedonkulku ja viestintä
Jurmu, Jussi (2020)
Jurmu, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628570
Tiivistelmä
Rakennuttajalla viestintä on suuressa osassa jokapäiväistä toimintaa. Viestinnän tärkeys korostuu eritoten haastavissa tilanteissa, joten on tärkeää, että viestinnän eri osa-alueet on suunniteltu yrityksessä etukäteen ja että laadittuja suunnitelmia ja normeja päivitetään ja seurataan. Puutteet rakennusprojektin eri toimijoiden välisessä viestinnässä voivat aiheuttaa haasteita, jotka ilmenevät usein vasta sitten, kun projekti on jo käynnissä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mistä osa-alueista viestintä koostuu, miten viestintä koetaan ja miten sitä voisi kehittää. Työssä pohdittiin myös, millaista on virheellinen viestintä ja tiedonkulku.
Työssä käytiin läpi tilaajayrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää. Lisäksi pyrittiin kehittämään työyhteisön sisäistä ja ulkoista viestintää ja tiedonkulkua laatimalla viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia yrityksen sisäiseen käyttöön. Niiden avulla yrityksen eri toimijat voivat tavoitella yhteistuumin laadukasta tiedonkulkua ja viestintää.
Opinnäytetyössä todettiin, että viestinnän suunnittelu on aikaa vievä mutta samalla tosi tärkeä prosessi. Pientalorakennuttajan viestintäsuunnittelussa on pidettävä huoli siitä, että menetelmien kirjoista valitaan juuri ne, jotka sopivat keskipienelle rakennusalan yritykselle, mutta niin, että ne laajuudeltaan kattavat eri viestintätavat ja kohderyhmät. Työssä havaittiin, että kohdeyrityksen sisäistä viestintää ei nykyisellään ole suunniteltu riittävän hyvin. Opinnäytetyössä laaditun viestintäsuunnitelman avulla on helpompi hallita kriittiset tilanteet viestinnässä projektin eri vaiheissa.
Opinnäytetyössä laaditut suunnitelmat kohdennettiin yrityksen sisäiseen käyttöön. Niissä käsiteltiin laadukasta viestintää varten vaaditut materiaalit. Viestintästrategiassa keskityttiin kolmeen arvoon: laatu asiakkaalle, henkilöstön suosittelema ja kestävä sekä vastuullinen toiminta. Laaditut suunnitelmat on määrä jalkauttaa vuoden 2021 alusta.
Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mistä osa-alueista viestintä koostuu, miten viestintä koetaan ja miten sitä voisi kehittää. Työssä pohdittiin myös, millaista on virheellinen viestintä ja tiedonkulku.
Työssä käytiin läpi tilaajayrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää. Lisäksi pyrittiin kehittämään työyhteisön sisäistä ja ulkoista viestintää ja tiedonkulkua laatimalla viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia yrityksen sisäiseen käyttöön. Niiden avulla yrityksen eri toimijat voivat tavoitella yhteistuumin laadukasta tiedonkulkua ja viestintää.
Opinnäytetyössä todettiin, että viestinnän suunnittelu on aikaa vievä mutta samalla tosi tärkeä prosessi. Pientalorakennuttajan viestintäsuunnittelussa on pidettävä huoli siitä, että menetelmien kirjoista valitaan juuri ne, jotka sopivat keskipienelle rakennusalan yritykselle, mutta niin, että ne laajuudeltaan kattavat eri viestintätavat ja kohderyhmät. Työssä havaittiin, että kohdeyrityksen sisäistä viestintää ei nykyisellään ole suunniteltu riittävän hyvin. Opinnäytetyössä laaditun viestintäsuunnitelman avulla on helpompi hallita kriittiset tilanteet viestinnässä projektin eri vaiheissa.
Opinnäytetyössä laaditut suunnitelmat kohdennettiin yrityksen sisäiseen käyttöön. Niissä käsiteltiin laadukasta viestintää varten vaaditut materiaalit. Viestintästrategiassa keskityttiin kolmeen arvoon: laatu asiakkaalle, henkilöstön suosittelema ja kestävä sekä vastuullinen toiminta. Laaditut suunnitelmat on määrä jalkauttaa vuoden 2021 alusta.