Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttaminen päiväkodin arjessa
Oikarinen, Milja; Seppänen, Taru (2020)
Oikarinen, Milja
Seppänen, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien sekä huoltajien kokemuksia ja näkemyksiä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisesta Ristipuron päiväkodin arjessa osallisuuden näkökulmasta. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma on uudistunut viime vuosina, joten tavoitteena oli luoda ajankohtainen katsaus siitä, millaisena varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttaminen tällä hetkellä koetaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja varhaiskasvatuksen opettajille ja sähköistä kyselylomaketta huoltajille. Teemahaastatteluihin osallistui kaikki päiväkodin 12 varhaiskasvatuksen opettajaa ja huoltajille lähetetyllä kyselylomakkeella saatiin 11 vastausta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu valtakunnallista, paikallista sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa, lasten ja huoltajien osallisuutta ja varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttamista. Lisäksi tietoperustassa on käsitelty varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa sekä pedagogista dokumentointia liittyen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamiseen.
Tutkimustulosten perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelman muutoksessa positiivisena nähtiin keskittyminen lasten vahvuuksiin sekä niihin liittyviin pedagogisiin ratkaisuihin. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmat toimivat pohjana kaikelle lapsiryhmän toiminnalle. Tuloksista kävi ilmi, että lasten osallisuutta varhaiskasvatussuunnitelmien arviointiin liittyen voitaisiin kehittää. Lähes kaikkien varhaiskasvatuksen opettajien ja huoltajien mielestä lasten ja huoltajien osallisuus koettiin riittävänä. Osa huoltajista haluaisi saada kuitenkin enemmän tietoa lapsensa varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisesta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen ja lasten sekä huoltajien osallisuuden kehittämisessä. Jatkokysymykseksi tutkimukselle voitaisiin asettaa millä keinoilla jokaisen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman sisällöt saataisiin kaikkien lapsiryhmän kasvattajien tietoisuuteen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja varhaiskasvatuksen opettajille ja sähköistä kyselylomaketta huoltajille. Teemahaastatteluihin osallistui kaikki päiväkodin 12 varhaiskasvatuksen opettajaa ja huoltajille lähetetyllä kyselylomakkeella saatiin 11 vastausta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu valtakunnallista, paikallista sekä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa, lasten ja huoltajien osallisuutta ja varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttamista. Lisäksi tietoperustassa on käsitelty varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa sekä pedagogista dokumentointia liittyen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamiseen.
Tutkimustulosten perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelman muutoksessa positiivisena nähtiin keskittyminen lasten vahvuuksiin sekä niihin liittyviin pedagogisiin ratkaisuihin. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmat toimivat pohjana kaikelle lapsiryhmän toiminnalle. Tuloksista kävi ilmi, että lasten osallisuutta varhaiskasvatussuunnitelmien arviointiin liittyen voitaisiin kehittää. Lähes kaikkien varhaiskasvatuksen opettajien ja huoltajien mielestä lasten ja huoltajien osallisuus koettiin riittävänä. Osa huoltajista haluaisi saada kuitenkin enemmän tietoa lapsensa varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisesta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen ja lasten sekä huoltajien osallisuuden kehittämisessä. Jatkokysymykseksi tutkimukselle voitaisiin asettaa millä keinoilla jokaisen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman sisällöt saataisiin kaikkien lapsiryhmän kasvattajien tietoisuuteen.