Kunpa joku pilpattaisi – opintojen keskeyttämisen ehkäisy tiedolla johtamisella
Ropponen, Marika (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528500
Tiivistelmä
Tiedon määrä kasvaa eksponentiaalisesti ja sen hyödyntäminen tehokkaasti muodostuu yhä haastavammaksi. Samalla sekä tieto itsessään, että maailma, joka sitä tuottaa, ja jossa sitä hyödynnetään, muuttuu yhä kompleksisemmaksi. Ydinprosessin onnistumisen ennustettavuudella on suuri merkitys organisaation menestymisessä. Ammatillisen koulutuksen reformi on muuttanut koulutusta joustavampaan ja henkilökohtaisempaan suuntaan. Yksilölliset opintopolut sekä opiskelijoiden erilaiset opiskeluvalmiudet ja sitä kautta tuen tarpeet aiheuttavat sen, ettei pystytä enää luomaan ja viemään opintoprosessissa eteenpäin niin homogeenisia opiskelijaryhmiä kuin aiemmin. Oppilaitosympäristössä onnistumista ennustavien tunnuslukujen oikea-aikainen saaminen kootusti opiskelijan ohjaamisen tueksi opettajan työssä on haasteellisempaa.
Tavoitteena oli tutkia, miten opintojen keskeytymistä ehkäistäisiin tiedolla johtamisella tutoropettajan työssä kohdeorganisaatiossa. Tarkennettuna tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ennakoivat opintojen keskeytymistä, ja miten tämä tieto muokataan tutoropettajan ohjausprosessin työn tueksi oikeaan muotoon. Perimmäisenä tarkoituksena tutkimuksella on luoda arvoa asiakkaille, organisaatiolle ja eri sidosryhmille.
Teoriaosuudessa tutkija kuvaa ammatillisen koulutuksen laatustrategiasta nousevan tarpeen uudenlaiseen tiedolla johtamiseen, joka on lähtökohta tälle kehitystyölle. Osuus jatkuu tiedon, sen tasojen ja prosessimallien kuvaamisella sekä laadun ja arvonluonnin merkityksen avaamisella lukijalle. Tietojohtamista tarkennetaan liiketoimintatiedon hallintaan sekä analytiikkaan. Oppilaitoksen ydinprosessi on opiskelijan opintoprosessi. Tästä syystä tutkija on koostanut esitietämystä useista tutkimuksista, jotka liittyvät opintojen keskeyttämisen syihin.
Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus ja prosessiin liittyi aineisto- ja menetelmätriangulaatio. Aiempien tutkimusten valossa oli odotettavaa, että opintojen keskeytymisen taustalla on hyvin moninainen vyyhti syitä eikä voida olettaa, että ne saataisiin kattavasti esille pelkästään yhdellä aineistolla tai tavalla tutkia. Monimenetelmäisyyden kautta pyrittiin myös nostamaan kokonaistutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimusympäristöksi valikoitui Savon ammattiopiston liiketalouden yksikkö. Opintojen keskeytymisen syitä tarkasteltiin kokonaisotantana perustutkinto-opinnoista valmistuneista tai eronneista opiskelijoista ajalla 1.1.2018-30.6.2020. Opiskelijoita oli 975 ja opinnoista eroamista tai valmistumista tarkasteltiin ristiintaulu-koinnin ja Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimuksen toinen osuus koostui teemahaastattelusta tutoropettajille. Tällä kvalitatiivisella osuudella tutkija sai esille laajemmin opintojen keskeytymisen syitä sekä pystyi varmentamaan jo kvantitatiivisessa osuudessa esiintyneet syyt. Teemahaastattelujen tulosten avulla pystyttiin tunnistamaan ne tekijät, jotka tutoropettajan näkemyksen mukaan olivat selkein signaali keskeytymisen riskin kohoamisesta. Tulokset olivat myös hyvä pohja siihen, että tutkija pystyi rakentamaan kuvauksen ilmiöön liittyvien oleellisimpien tekijöiden tiedonhallinnasta.
Johtopäätöksissä tuloksia ja teoriaa tulkitaan abduktiivisesti. Kokonaisuudessaan tämän tutkimuksen tulok-set vahvistavat aiempia tuloksia siitä, että opintojen keskeytymisen syyt ovat monivivahteiset ja usein osa niistä jää epäselviksi tutoropettajan näkökulmasta. Lainsäädäntö sekä järjestelmien ominaisuudet rajoittavat tietojen laajaa käyttöä analytiikassa, joten kehitystyössä keskityttiin niistä olennaisimpiin; opintosuoritteisiin ja poissaolotietoihin.
Tavoitteena oli tutkia, miten opintojen keskeytymistä ehkäistäisiin tiedolla johtamisella tutoropettajan työssä kohdeorganisaatiossa. Tarkennettuna tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ennakoivat opintojen keskeytymistä, ja miten tämä tieto muokataan tutoropettajan ohjausprosessin työn tueksi oikeaan muotoon. Perimmäisenä tarkoituksena tutkimuksella on luoda arvoa asiakkaille, organisaatiolle ja eri sidosryhmille.
Teoriaosuudessa tutkija kuvaa ammatillisen koulutuksen laatustrategiasta nousevan tarpeen uudenlaiseen tiedolla johtamiseen, joka on lähtökohta tälle kehitystyölle. Osuus jatkuu tiedon, sen tasojen ja prosessimallien kuvaamisella sekä laadun ja arvonluonnin merkityksen avaamisella lukijalle. Tietojohtamista tarkennetaan liiketoimintatiedon hallintaan sekä analytiikkaan. Oppilaitoksen ydinprosessi on opiskelijan opintoprosessi. Tästä syystä tutkija on koostanut esitietämystä useista tutkimuksista, jotka liittyvät opintojen keskeyttämisen syihin.
Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus ja prosessiin liittyi aineisto- ja menetelmätriangulaatio. Aiempien tutkimusten valossa oli odotettavaa, että opintojen keskeytymisen taustalla on hyvin moninainen vyyhti syitä eikä voida olettaa, että ne saataisiin kattavasti esille pelkästään yhdellä aineistolla tai tavalla tutkia. Monimenetelmäisyyden kautta pyrittiin myös nostamaan kokonaistutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimusympäristöksi valikoitui Savon ammattiopiston liiketalouden yksikkö. Opintojen keskeytymisen syitä tarkasteltiin kokonaisotantana perustutkinto-opinnoista valmistuneista tai eronneista opiskelijoista ajalla 1.1.2018-30.6.2020. Opiskelijoita oli 975 ja opinnoista eroamista tai valmistumista tarkasteltiin ristiintaulu-koinnin ja Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimuksen toinen osuus koostui teemahaastattelusta tutoropettajille. Tällä kvalitatiivisella osuudella tutkija sai esille laajemmin opintojen keskeytymisen syitä sekä pystyi varmentamaan jo kvantitatiivisessa osuudessa esiintyneet syyt. Teemahaastattelujen tulosten avulla pystyttiin tunnistamaan ne tekijät, jotka tutoropettajan näkemyksen mukaan olivat selkein signaali keskeytymisen riskin kohoamisesta. Tulokset olivat myös hyvä pohja siihen, että tutkija pystyi rakentamaan kuvauksen ilmiöön liittyvien oleellisimpien tekijöiden tiedonhallinnasta.
Johtopäätöksissä tuloksia ja teoriaa tulkitaan abduktiivisesti. Kokonaisuudessaan tämän tutkimuksen tulok-set vahvistavat aiempia tuloksia siitä, että opintojen keskeytymisen syyt ovat monivivahteiset ja usein osa niistä jää epäselviksi tutoropettajan näkökulmasta. Lainsäädäntö sekä järjestelmien ominaisuudet rajoittavat tietojen laajaa käyttöä analytiikassa, joten kehitystyössä keskityttiin niistä olennaisimpiin; opintosuoritteisiin ja poissaolotietoihin.