Työhyvinvointi lounasravintoloissa
Poussa, Satu (2020)
Poussa, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan pyynnöstä selvittää Servica Oy:n Kuopion yliopistollisessa sairaalassa sijaitsevien lounasravintoloiden työhyvinvoinnin tilaa sekä työntekijöiden omaa näkemystä työhyvinvoinnista. Tutkimuksen avulla yritettiin löytää keinoja lounasravintoloiden työhyvinvoinnin kehittämiseen, koska työhyvinvoinnilla on erittäin tärkeä merkitys työntekijöiden viihtyvyyteen ja työmotivaatioon. Työnantajan näkökulmasta hyvinvoiva työyhteisö vaikuttaa positiivisesti työntulokseen ja pienentää kustannuksia, joita työhyvinvointiin liittyy.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostaa työhyvinvoinnin osa-alueet, joka käsittää työyhteisön, työn hallinnan, esimiestyön ja johtamisen, organisaation sekä ihmisen itsensä. Teoriapohjan muodostaa lisäksi työkyky, muutos johtaminen sekä työhyvinvoinnin ennakointi ja sen edistäminen.
Opinnäytetyön tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivisen tutkimus. Tutkimus toteutettiin työhyvinvointikyselynä ja apuna käytettiin Webropol-alustaa. Kysely toteutettiin 4.-18.10.2019 sekä 29.10.-8.11.2019 välisenä aikana anonyymina vakituiselle henkilökunnalle kyseisissä lounasravintoloissa mukaan lukien ravintoloiden esimiehet. Tutkimuksen aikana lounasravintoloissa työskenteli vakituista henkilökuntaa yhteensä 18, joista 14 vastasi kyselyyn. Yksi kyselylomake jouduttiin hylkäämään analyysistä vastauksien puuttuessa, joten kyselyn otos oli 13.
Työhyvinvointikyselyn tulosten perusteella voidaan sanoa, että työhyvinvointi koetaan lounasravintoloissa tärkeänä asiana ja se kuuluu osana työelämään sekä siihen pystyy itse vaikuttamaan. Kokonaiskuva työhyvinvoinnista oli hyvä, vaikka kehitettävää on koulutusten sekä viestinnän osalta sekä myös palautteen antamisessa.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostaa työhyvinvoinnin osa-alueet, joka käsittää työyhteisön, työn hallinnan, esimiestyön ja johtamisen, organisaation sekä ihmisen itsensä. Teoriapohjan muodostaa lisäksi työkyky, muutos johtaminen sekä työhyvinvoinnin ennakointi ja sen edistäminen.
Opinnäytetyön tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivisen tutkimus. Tutkimus toteutettiin työhyvinvointikyselynä ja apuna käytettiin Webropol-alustaa. Kysely toteutettiin 4.-18.10.2019 sekä 29.10.-8.11.2019 välisenä aikana anonyymina vakituiselle henkilökunnalle kyseisissä lounasravintoloissa mukaan lukien ravintoloiden esimiehet. Tutkimuksen aikana lounasravintoloissa työskenteli vakituista henkilökuntaa yhteensä 18, joista 14 vastasi kyselyyn. Yksi kyselylomake jouduttiin hylkäämään analyysistä vastauksien puuttuessa, joten kyselyn otos oli 13.
Työhyvinvointikyselyn tulosten perusteella voidaan sanoa, että työhyvinvointi koetaan lounasravintoloissa tärkeänä asiana ja se kuuluu osana työelämään sekä siihen pystyy itse vaikuttamaan. Kokonaiskuva työhyvinvoinnista oli hyvä, vaikka kehitettävää on koulutusten sekä viestinnän osalta sekä myös palautteen antamisessa.