Hakukoneoptimoinnin vaikutus Pinja-konsernin löydettävyyteen
Kaasalainen, Johanna (2020)
Kaasalainen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428181
Tiivistelmä
Kehittävän tutkimustyön tavoitteena oli selvittää, millaisia toimilla Pinja Group Oy:n löydettävyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnin keinoin. Pinja toimii digitalisaation ja teollisuuden uudistamisen alalla ja työllistää yli 550 ihmistä. Pinjan alkuperäinen nimi oli
Protacon, joka muuttui Pinjaksi brändiuudistuksen myötä 26.3.2020. Brändiuudistus oli
keskeisimpiä syitä selvitystyön aloittamiseen. Työssä perehdyttiin aluksi hakukoneoptimoinnin teoriaan, jota hyödynnettiin käytännön muutoksissa Pinjan verkkosivuilla sekä blogialustassa. Käytännön osuudessa hyödynnetään kerättyä teoriaa sekä sivustodataa.
Hakukoneoptimoinnin perusteita selvitettiin Googlen näkökulmasta, sillä Pinjan suurimmat
kävijämäärät tulivat Suomesta. Työssä tutkittiin Googlen haun algoritmeja ja vaatimuksia
sivulle, jotta se nousisi hyvälle sijalle hakutuloksissa. Google arvostaa sivun selkeyttä, nopeutta ja kattavaa sisältöä, joka vastaa käyttäjän tarpeeseen. Lisäksi työssä perehdyttiin
saavutettavuuteen uuden saavutettavuusdirektiivin astuessa voimaan verkkosivuilla 2020
sekä 2021 mobiilisovelluksilla. Tähän liittyi otsikkotasot sekä linkkien tekstit.
Tutkimuksen tuloksena päädyttiin vahvistamaan Pinjan hakukonevalmiutta ja hakusanaanalyysien tekemistä jatkuvan tarkkailun työmallilla. Yhteistyökumppaneiden kanssa käytävää kommunikaatiota parannettiin ja työnjakoa osapuolien välillä selkeytettiin. Lisäksi Pinjan sisäistä SEO-osaamista alettiin vahvistamaan. Hakukoneoptimoinnin yksi oleellinen osa, sisältö, jäi muutoksiltaan kehitysvaiheeseen. Palvelukokonaisuudet olivat muuttumassa, jolloin työhön alkuperäisesti suunnitellut muutokset olisivat olleet turhaa työtä. Teknisesti työssä sen sijaan saatiin tuloksia aikaiseksi. Blogin sekä ajankohtaista-sivun käyttöliittymäuudistukset sekä saavutettavuuteen liittyvät korjaukset olivat näistä merkittävimpiä. Saavutettavuus parannuksia tehtiin mm. kuviin, otsikointeihin sekä linkkeihin.
Protacon, joka muuttui Pinjaksi brändiuudistuksen myötä 26.3.2020. Brändiuudistus oli
keskeisimpiä syitä selvitystyön aloittamiseen. Työssä perehdyttiin aluksi hakukoneoptimoinnin teoriaan, jota hyödynnettiin käytännön muutoksissa Pinjan verkkosivuilla sekä blogialustassa. Käytännön osuudessa hyödynnetään kerättyä teoriaa sekä sivustodataa.
Hakukoneoptimoinnin perusteita selvitettiin Googlen näkökulmasta, sillä Pinjan suurimmat
kävijämäärät tulivat Suomesta. Työssä tutkittiin Googlen haun algoritmeja ja vaatimuksia
sivulle, jotta se nousisi hyvälle sijalle hakutuloksissa. Google arvostaa sivun selkeyttä, nopeutta ja kattavaa sisältöä, joka vastaa käyttäjän tarpeeseen. Lisäksi työssä perehdyttiin
saavutettavuuteen uuden saavutettavuusdirektiivin astuessa voimaan verkkosivuilla 2020
sekä 2021 mobiilisovelluksilla. Tähän liittyi otsikkotasot sekä linkkien tekstit.
Tutkimuksen tuloksena päädyttiin vahvistamaan Pinjan hakukonevalmiutta ja hakusanaanalyysien tekemistä jatkuvan tarkkailun työmallilla. Yhteistyökumppaneiden kanssa käytävää kommunikaatiota parannettiin ja työnjakoa osapuolien välillä selkeytettiin. Lisäksi Pinjan sisäistä SEO-osaamista alettiin vahvistamaan. Hakukoneoptimoinnin yksi oleellinen osa, sisältö, jäi muutoksiltaan kehitysvaiheeseen. Palvelukokonaisuudet olivat muuttumassa, jolloin työhön alkuperäisesti suunnitellut muutokset olisivat olleet turhaa työtä. Teknisesti työssä sen sijaan saatiin tuloksia aikaiseksi. Blogin sekä ajankohtaista-sivun käyttöliittymäuudistukset sekä saavutettavuuteen liittyvät korjaukset olivat näistä merkittävimpiä. Saavutettavuus parannuksia tehtiin mm. kuviin, otsikointeihin sekä linkkeihin.