Taidemusiikin merkityksellisyys nuorille : Käyttäjälähtöinen uusasiakashankinta
Hannula, Kreetta (2020)
Hannula, Kreetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428161
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan klassisen musiikin merkitystä nuorten arvomaailmassa, jotta taidemusiikkiala saa uusia asiakkaita, on elinvoimainen ja voi tulevaisuudessakin hyvin. Muotoiluajattelu toimii kehitystyön lähestymistapana, jonka prosessissa halutaan luoda uudenlaista ajattelua rakentaa klassisen musiikin brändiä ja ymmärtää sitä, mikä tuo lisäarvoa.
Merkitysanalyysi toimii opinnäytetyössä tiedonkeruu- ja analyysimenetelmänä, jossa immateriaalisen kulttuurin ilmauksena toimii klassinen musiikki ja sen kulttuuriperintö. Tarkoituksena on arvioida klassisen musiikin saavuttamiseen, hyödynnettävyyteen sekä käyttöön liittyviä kriteerejä ja sitä, mitkä arvot nousevat nuorille merkityksellisinä taidemusiikin kulttuuriperinnössä.
Haastattelut toimivat tärkeänä tiedonsaannin menetelmänä. Nuorten kohderyhmää haastatteluissa edusti kaksi nuorta miestä, joita haastattelin puhelimitse sekä ryhmässä kevään ja syksyn 2020 aikana. Kahta taidemusiikin asiantuntijaa haastateltiin niin ikään pandemia-ajan takia puhelimitse alkusyksystä 2020.
Haastattelujen perusteella taidemusiikissa nuorille arvokasta on ensisijaisesti musiikki, mutta myös kulttuuriperinnön jatkumo, yhteisöllisyys sekä merkitykselliset sisällöt ja emotionaaliset kokemukset.
Jos tarkastellaan klassisen musiikin arvonmuodostusprosessia, voisi organisaation brändimielikuva tai toisen brändin liittäminen klassisen musiikin instituutioon lisätä arvoa nuorten merkityksissä. Kun loppukäyttäjä osallistetaan kehitysprosessiin takaa se vuorovaikutuksen, jossa dynaaminen tiedonsaanti ei katkea. Sen takia on oleellista, että taidemusiikin palveluita on suunnittelemassa joukko nuoria.
Kun organisaatio tavoittelee uutta yleisöä, on oleellista ymmärtää, miten olemme avoimia muutokselle. Koska nuoret ovat dynaamisia ja varhaisia adaptoijia, on brändin voimavara kutsua nuoret osallistuvaan kehitystyöhön. Nuoret vaikuttavat brändin kykyyn vaikuttaa myös muihin asiakkaisiin esimerkiksi sukulaissuhteiden kautta.
Merkitysanalyysi toimii opinnäytetyössä tiedonkeruu- ja analyysimenetelmänä, jossa immateriaalisen kulttuurin ilmauksena toimii klassinen musiikki ja sen kulttuuriperintö. Tarkoituksena on arvioida klassisen musiikin saavuttamiseen, hyödynnettävyyteen sekä käyttöön liittyviä kriteerejä ja sitä, mitkä arvot nousevat nuorille merkityksellisinä taidemusiikin kulttuuriperinnössä.
Haastattelut toimivat tärkeänä tiedonsaannin menetelmänä. Nuorten kohderyhmää haastatteluissa edusti kaksi nuorta miestä, joita haastattelin puhelimitse sekä ryhmässä kevään ja syksyn 2020 aikana. Kahta taidemusiikin asiantuntijaa haastateltiin niin ikään pandemia-ajan takia puhelimitse alkusyksystä 2020.
Haastattelujen perusteella taidemusiikissa nuorille arvokasta on ensisijaisesti musiikki, mutta myös kulttuuriperinnön jatkumo, yhteisöllisyys sekä merkitykselliset sisällöt ja emotionaaliset kokemukset.
Jos tarkastellaan klassisen musiikin arvonmuodostusprosessia, voisi organisaation brändimielikuva tai toisen brändin liittäminen klassisen musiikin instituutioon lisätä arvoa nuorten merkityksissä. Kun loppukäyttäjä osallistetaan kehitysprosessiin takaa se vuorovaikutuksen, jossa dynaaminen tiedonsaanti ei katkea. Sen takia on oleellista, että taidemusiikin palveluita on suunnittelemassa joukko nuoria.
Kun organisaatio tavoittelee uutta yleisöä, on oleellista ymmärtää, miten olemme avoimia muutokselle. Koska nuoret ovat dynaamisia ja varhaisia adaptoijia, on brändin voimavara kutsua nuoret osallistuvaan kehitystyöhön. Nuoret vaikuttavat brändin kykyyn vaikuttaa myös muihin asiakkaisiin esimerkiksi sukulaissuhteiden kautta.