12 - 16-vuotiaiden liikkuvan kuvan kulutustottumukset ja sisältöarvostus
Sutinen, Sanna (2020)
Sutinen, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätarkoitus on ollut selvittää millaista liikkuvaa kuvaa 12 – 16-vuotiaat nuoret kuluttavat sekä millaisista ominaisuuksista kohderyhmä käsikirjoitetun tarinan fiktiohenkilöhahmoissa pitää. Opinnäytetyö oli toteutettu yhteistyössä tuotantoyhtiö Fremantlen kanssa.
Liikkuvan kuvan kulutusmahdollisuudet ovat kasvaneet viime vuosina räjähdysmäisesti. Tekniikan kehittyminen on tuonut kuluttajien saataville mitä erilaisempia sisältöjä. Nämä sisällöt kilpailevat perinteisen lineaaritelevision kanssa. Television sisältöjen tuottamiseen aiemmin keskittyneiden tuotantoyhtiöiden on täytynyt ryhtyä tarkastelemaan toimintakenttäänsä uudella tavalla. Opinnäytetyötä varten teetetyn kyselyn vastausten toivottiin auttavan tuotantoyhtiötä tulevien ohjelmien kehityksessä.
Työssä käytettiin lähdemateriaalina aiheesta kirjoitettuja artikkeleita sekä aiempia tutkimuksia. Pääosassa oli kuitenkin opinnäytetyötä varten teetetty kysely, jossa haettiin vastauksia työn tilaajaa kiinnostaviin kysymyksiin. Tavoitteena oli saada kyselystä tarpeeksi laaja, jotta vastauksilla saadaan uutta informaatiota ohjelmien tuotekehitystä varten. Vastauksien toivottiin auttavan selvittämään sitä, millaisia asioita nuoret liikkuvassa kuvassa arvostavat ja miten he sitä kuluttavat. Kysely oli laaja ja se käsitti 39 kysymystä. Kysymykset käsittelivät sosiaalista mediaa sekä liikkuvan kuvan kulutustottumuksia. Suurin osa 186 vastaajasta saatiin yhteistyökoulujen kautta. Vastaajat olivat usealta eri paikkakunnalta. Vastauksista koostettiin 52-sivuinen presentaatio, joka jäi tilaajan käyttöön ohjelmien tuotekehitystä ajatellen.
Kyselyn tulokset osoittavat, että tarinankerronnassa tuotekehitysvaiheeseen kannattaa panostaa huomioimalla nuorten mielipiteet. Kysely toi esiin sen, että nuoret arvostavat henkilöhahmoissa usein yleisen moraalikäsityksen mukaisesti toimivia hahmoja.
Vaikka uudet, kilpailevat niin sanotut kevytsisällöt ovat ottaneet suurempaa jalansijaa nuorten katselukulttuurissa, on fiktiokerronalla edelleen paikkansa nuorten elämässä. Lineaaritelevision katselu on nuorten kohdalla vähentynyt huomattavasti, mutta suoratoistopalvelut tavoittavat kohdetyhmän hyvin. Sarjamainen fiktiosisältö elää nyt kulta- aikaansa. Nuoret arvostavat laadukasta kohderyhmän huomioivaa sisältöä. Suuri osa kyselyyn vastanneista nuorista ilmoitti, ettei katso kotimaista sisältöä. Tämä kannattaa kuitenkin ottaa haasteena, sillä esimerkit maailmalta näyttivät, että nuorten tavoittaminen kotimaisella sisällöllä on mahdollista.
Liikkuvan kuvan kulutusmahdollisuudet ovat kasvaneet viime vuosina räjähdysmäisesti. Tekniikan kehittyminen on tuonut kuluttajien saataville mitä erilaisempia sisältöjä. Nämä sisällöt kilpailevat perinteisen lineaaritelevision kanssa. Television sisältöjen tuottamiseen aiemmin keskittyneiden tuotantoyhtiöiden on täytynyt ryhtyä tarkastelemaan toimintakenttäänsä uudella tavalla. Opinnäytetyötä varten teetetyn kyselyn vastausten toivottiin auttavan tuotantoyhtiötä tulevien ohjelmien kehityksessä.
Työssä käytettiin lähdemateriaalina aiheesta kirjoitettuja artikkeleita sekä aiempia tutkimuksia. Pääosassa oli kuitenkin opinnäytetyötä varten teetetty kysely, jossa haettiin vastauksia työn tilaajaa kiinnostaviin kysymyksiin. Tavoitteena oli saada kyselystä tarpeeksi laaja, jotta vastauksilla saadaan uutta informaatiota ohjelmien tuotekehitystä varten. Vastauksien toivottiin auttavan selvittämään sitä, millaisia asioita nuoret liikkuvassa kuvassa arvostavat ja miten he sitä kuluttavat. Kysely oli laaja ja se käsitti 39 kysymystä. Kysymykset käsittelivät sosiaalista mediaa sekä liikkuvan kuvan kulutustottumuksia. Suurin osa 186 vastaajasta saatiin yhteistyökoulujen kautta. Vastaajat olivat usealta eri paikkakunnalta. Vastauksista koostettiin 52-sivuinen presentaatio, joka jäi tilaajan käyttöön ohjelmien tuotekehitystä ajatellen.
Kyselyn tulokset osoittavat, että tarinankerronnassa tuotekehitysvaiheeseen kannattaa panostaa huomioimalla nuorten mielipiteet. Kysely toi esiin sen, että nuoret arvostavat henkilöhahmoissa usein yleisen moraalikäsityksen mukaisesti toimivia hahmoja.
Vaikka uudet, kilpailevat niin sanotut kevytsisällöt ovat ottaneet suurempaa jalansijaa nuorten katselukulttuurissa, on fiktiokerronalla edelleen paikkansa nuorten elämässä. Lineaaritelevision katselu on nuorten kohdalla vähentynyt huomattavasti, mutta suoratoistopalvelut tavoittavat kohdetyhmän hyvin. Sarjamainen fiktiosisältö elää nyt kulta- aikaansa. Nuoret arvostavat laadukasta kohderyhmän huomioivaa sisältöä. Suuri osa kyselyyn vastanneista nuorista ilmoitti, ettei katso kotimaista sisältöä. Tämä kannattaa kuitenkin ottaa haasteena, sillä esimerkit maailmalta näyttivät, että nuorten tavoittaminen kotimaisella sisällöllä on mahdollista.