Joutsan kunnan päivähoidon menetelmiä ja painotuksia kouluvalmiuden tukemisessa
Kuhanen, Juska (2020)
Kuhanen, Juska
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227840
Tiivistelmä
Tutkimuksessa paneudutaan lapsen kouluvalmiuden käsitteeseen sekä menetelmiin ja painotuksiin joilla kouluvalmiuden saavuttamista tuetaan Joutsan kunnan varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata Joutsan varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä kouluvalmiuden tukemisesta varhaiskasvatuksessa ja sen tarkoituksena on tuottaa tietoa kouluvalmiuden kehittymisen mahdollisuuksista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatusyksiköissä työskenteleviä ammattilaisia haastattelemalla kevään 2017 aikana. Haastattelujen lisäksi tutkimusta varten on luettu aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja lainsäädäntöä. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysi-menetelmää hyödyntäen ja sen lopputulemana lapsen kouluvalmiuden saavuttamiseksi nousi kolme tärkeää käsitettä: kokonaisvaltainen tukeminen, osallistuminen ja yhteistyö. Varhaiskasvattajien näkökulmasta tärkeimpiä taitoja kouluvalmiuden suhteen eivät ole lukemisen tai laskemisen osaaminen, vaan sosiaaliset taidot ja kyky itsenäiseen toimimiseen.