Turvallisuusalan perustutkinnon opettajana Savon ammattiopistossa
Korhonen, Matti (2020)
Korhonen, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa kirjoittajan omaa osaamista turvallisuusalan opettajana, havainnoida ja kirjata kehityskohteita Savon ammattiopiston toiminnassa sekä luoda verkko-opetusmateriaalia turvallisuusalan tutkintoihin.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuotoisena reflektiona kirjoittajan päivittäisestä työskentelystä Savon ammattiopistossa turvallisuusalan opettajana. Päiväkirjaraportointia toteutettiin kymmenen viikon ajan kirjoittamalla jokaisesta työpäivästä päiväkirjamuotoinen kuvaus sekä jokaisen viikon osalta viikkoanalyysi.
Tietopohjana opinnäytetyössä on käytetty erityisesti pedagogisia teorioita, erilaisia tutkimuksia sekä opetushallituksen luomia ohjeistuksia ja tutkinnon perusteita.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi verkko-opetusmateriaalia turvallisuusalan toisen asteen tutkinnoissa käytettäväksi. Materiaalin tuottamisen lisäksi opinnäytetyön kautta löytyi useita verkko-opintojen rakentamisessa hyödynnettäviä havaintoja ja toimintamalleja. Näitä havaintoja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa verkkomateriaalien suunnittelussa. Opinnäytetyössä käy ilmi myös ammattioppilaitosten kokema äkillinen toimintaympäristön muutos keväällä 2020, kun koronaviruspandemia pakotti oppilaitokset etäopetukseen.
Kirjoittajan loppupäätelmä asiasta on, että etäopetus sekä joustavat opetusmenetelmät tulevat lisääntymään tulevaisuudessa myös toisella asteella merkittävästi. Verkko-opintoja on mahdollista hyödyntää ammattioppilaitoksissa huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Useimmissa tapauksissa lähiopetus sekä työsalissa ja työpaikoilla tapahtuva oppiminen ovat kuitenkin edelleen pääasiallinen ratkaisu verkko-opintojen toimiessa täydentävänä työkaluna.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuotoisena reflektiona kirjoittajan päivittäisestä työskentelystä Savon ammattiopistossa turvallisuusalan opettajana. Päiväkirjaraportointia toteutettiin kymmenen viikon ajan kirjoittamalla jokaisesta työpäivästä päiväkirjamuotoinen kuvaus sekä jokaisen viikon osalta viikkoanalyysi.
Tietopohjana opinnäytetyössä on käytetty erityisesti pedagogisia teorioita, erilaisia tutkimuksia sekä opetushallituksen luomia ohjeistuksia ja tutkinnon perusteita.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi verkko-opetusmateriaalia turvallisuusalan toisen asteen tutkinnoissa käytettäväksi. Materiaalin tuottamisen lisäksi opinnäytetyön kautta löytyi useita verkko-opintojen rakentamisessa hyödynnettäviä havaintoja ja toimintamalleja. Näitä havaintoja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa verkkomateriaalien suunnittelussa. Opinnäytetyössä käy ilmi myös ammattioppilaitosten kokema äkillinen toimintaympäristön muutos keväällä 2020, kun koronaviruspandemia pakotti oppilaitokset etäopetukseen.
Kirjoittajan loppupäätelmä asiasta on, että etäopetus sekä joustavat opetusmenetelmät tulevat lisääntymään tulevaisuudessa myös toisella asteella merkittävästi. Verkko-opintoja on mahdollista hyödyntää ammattioppilaitoksissa huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Useimmissa tapauksissa lähiopetus sekä työsalissa ja työpaikoilla tapahtuva oppiminen ovat kuitenkin edelleen pääasiallinen ratkaisu verkko-opintojen toimiessa täydentävänä työkaluna.