Utomhusmiljöns påverkan på barngruppens gemenskap i småbarnspedagogiken: En allmän litteraturstudie
Fredriksson, Lotta (2020)
Fredriksson, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327921
Tiivistelmä
Barnets gemenskap i småbarnspedagogiken är en viktig del för barnets utveckling och lärandet. Barnets känsla av tillhörighet och upplevelse av gemenskap främjar barnets självbild och självkänsla. Gemenskapen förebygger mobbning och uteslutning.
Utomhuspedagogik utgår från ett utforskande arbetssätt och miljön har enligt tidigare forskning visat sig vara hälsofrämjande för barnets utveckling och lärande.
Det här arbetet är ett kompletteringsarbete på mitt tidigare examensarbete Utomhuspedagogik som inlärningsmiljö (2017). Detta arbete kartlägger vad tidigare forskning säger om hur utomhusmiljön påverkar barnets gemenskap i barngruppen i småbarnspedagogiken. I arbetet används metoden allmän litteraturstudie som inkluderar tolv artiklar.
Resultatet visar att utomhusmiljön erbjuder många möjligheter där barnet kan socialt integrera med miljön och med andra barn. Barnet kan skapa och utforska sina relationer och miljön erbjuder många möjligheter till en ostrukturerad fantasilek. Miljön erbjuder också positiv risktagning, vilket främjar barnets självkänsla. Artiklarna som används i studien jämför inte inomhus och utomhusmiljön och resultatet visar därmed inte på att utemiljön skulle främja eller påverka gemenskapen på ett bättre eller annorlunda sätt än inomhusmiljön.
Utomhuspedagogik utgår från ett utforskande arbetssätt och miljön har enligt tidigare forskning visat sig vara hälsofrämjande för barnets utveckling och lärande.
Det här arbetet är ett kompletteringsarbete på mitt tidigare examensarbete Utomhuspedagogik som inlärningsmiljö (2017). Detta arbete kartlägger vad tidigare forskning säger om hur utomhusmiljön påverkar barnets gemenskap i barngruppen i småbarnspedagogiken. I arbetet används metoden allmän litteraturstudie som inkluderar tolv artiklar.
Resultatet visar att utomhusmiljön erbjuder många möjligheter där barnet kan socialt integrera med miljön och med andra barn. Barnet kan skapa och utforska sina relationer och miljön erbjuder många möjligheter till en ostrukturerad fantasilek. Miljön erbjuder också positiv risktagning, vilket främjar barnets självkänsla. Artiklarna som används i studien jämför inte inomhus och utomhusmiljön och resultatet visar därmed inte på att utemiljön skulle främja eller påverka gemenskapen på ett bättre eller annorlunda sätt än inomhusmiljön.