Pedagogisen valokuvaseinän rakentaminen : Animaatio varhaiskasvattajille
Brunila, Päivi (2020)
Brunila, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127702
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, joka on tehty itsenäisenä tuotoksena espoolaisen päiväkodin varhaiskasvatusryhmän arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja hauska animaatio koulutusmateriaaliksi ammatilliseen kehittymiseen. Tarkoituksena oli myös nostaa esiin menetelmä, jonka avulla varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat toteuttaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden useita eri osa-alueita. Animaatio on tarkoitettu varhaiskasvatuksen ammattilaisten käyttöön.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja animaatiosta. Kirjalliseen osuuteen on koottu teoriaosuus, opas animaation käyttöön, sekä valokuvien käsittelyn pikaopas. Animaatio on 2,42 min. pituinen. Se kertoo pedagogisen valokuvaseinän tarkoituksen sekä opastaa seinän rakentamisen.
Opinnäytetyö aloitettiin teorian etsimisellä ja rajaamisella, sekä pedagogisen valokuvaseinän hyötyjen kartoittamisella. Tavoitteena oli liittää jo käytännössä toimivaan menetelmään vahva teoriapohja. Teorian raamit nousivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, joita vahvistettiin etsimällä lisää teoriatietoa niistä vasun osa-alueista, joita valokuvaseinä palvelee
Opinnäytetyön toinen osa on animaatio varhaiskasvattajien käyttöön. Animaation toteutumiseksi haettiin tietoa animaation tuottamisesta ja tehtiin käsikirjoitus. Animaatiosta kuvattiin useita versioita, joita katseltiin moneen kertaa. Näin lopullisesta versiosta saatiin sujuva ja visuaalisesti mielekäs. Lopullisen editoinnin teki asiantuntija.
Animaation tarkoituksena on olla selkeä, lyhyt ja hauska kuvaus pedagogisen valokuvaseinän hyödyistä ja rakentamisesta. Animaatiossa käytetiin lapsiryhmästä noussutta ideaa käyttää legohahmoja animaation kertojina. Kerronta toteutettiin tekstein, sillä se oli paras tapa tehdä animaatiosta selkeä ja ymmärrettävä.
Animaatio arvioitiin päiväkodin työyhteisössä. Arviointi toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Arvioinnin tulokset kertoivat animaation olevan selkeä ja ymmärrettävä, ja että pedagogista valokuvaseinää voisi käyttää menetelmänä varhaiskasvattajan työssä.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja animaatiosta. Kirjalliseen osuuteen on koottu teoriaosuus, opas animaation käyttöön, sekä valokuvien käsittelyn pikaopas. Animaatio on 2,42 min. pituinen. Se kertoo pedagogisen valokuvaseinän tarkoituksen sekä opastaa seinän rakentamisen.
Opinnäytetyö aloitettiin teorian etsimisellä ja rajaamisella, sekä pedagogisen valokuvaseinän hyötyjen kartoittamisella. Tavoitteena oli liittää jo käytännössä toimivaan menetelmään vahva teoriapohja. Teorian raamit nousivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, joita vahvistettiin etsimällä lisää teoriatietoa niistä vasun osa-alueista, joita valokuvaseinä palvelee
Opinnäytetyön toinen osa on animaatio varhaiskasvattajien käyttöön. Animaation toteutumiseksi haettiin tietoa animaation tuottamisesta ja tehtiin käsikirjoitus. Animaatiosta kuvattiin useita versioita, joita katseltiin moneen kertaa. Näin lopullisesta versiosta saatiin sujuva ja visuaalisesti mielekäs. Lopullisen editoinnin teki asiantuntija.
Animaation tarkoituksena on olla selkeä, lyhyt ja hauska kuvaus pedagogisen valokuvaseinän hyödyistä ja rakentamisesta. Animaatiossa käytetiin lapsiryhmästä noussutta ideaa käyttää legohahmoja animaation kertojina. Kerronta toteutettiin tekstein, sillä se oli paras tapa tehdä animaatiosta selkeä ja ymmärrettävä.
Animaatio arvioitiin päiväkodin työyhteisössä. Arviointi toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Arvioinnin tulokset kertoivat animaation olevan selkeä ja ymmärrettävä, ja että pedagogista valokuvaseinää voisi käyttää menetelmänä varhaiskasvattajan työssä.