Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen päiväkodissa
Mutanen, Maria-Liisa (2011)
Mutanen, Maria-Liisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön nimi:
Kaltoinkohtelun tunnistaminen päiväkodissa
Sivuja (+liitteitä): 48 + 2
Opinnäytetyön kuvaus:
Käsittelen opinnäytetyössäni kaltoinkohdelluksi tulleiden lasten tunnistamista ja kohtaamista päiväkodissa. Opinnäytetyössä selvitetään, tunnistetaanko päiväkodissa lasten kaltoinkohtelua, mitä haasteita siihen liittyy ja mikä auttaa henkilökuntaa kaltoinkohtelun tunnistamisessa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan, miten kaltoinkohdeltu lapsi kohdataan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi
perehdyttämismateriaali päiväkotien käyttöön.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Lähestyn lapsen kaltoinkohtelun tunnistamista varhaisen kiintymyssuhteen ja sen häiriöiden sekä muiden perheeseen, vanhempiin ja lapsiin liittyvien riskitekijöiden kautta. Käsittelen työssäni lapseen kohdistuvaa suoraa ja epäsuoraa kaltoinkohtelua. Käytän työssäni kaikesta lapseen kohdistuvasta negatiivisesta tekemisestä tai tekemättä jättämisestä nimitystä kaltoinkohtelu ja laiminlyönti.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen ja siinä käytetään aineistonhankintamenetelmänä haastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä on kymmenen päiväkodintyöntekijää. Tutkittavat ovat neljästä eri päiväkodista. Aineisto on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tutkimuksen perusteella voin todeta, että päiväkodissa epäillään ja tunnistetaan kaltoinkohdeltuja lapsia vähän. Opinnäytetyön keskeisimmät tutkimustulokset ovat, että kaltoinkohdelluksi tulleen lapsen tunnistaminen ei ole helppoa, päiväkodin henkilöstö kaipaa lisää tietoa ja koulutusta aiheesta sekä kaltoinkohtelun tunnistamisesta että rohkeutta siihen puuttumiseen.
Johtopäätökset:
Leikki-ikäisen lapsen hyvä ja turvallinen elämä vaatii kaltoinkohtelun tunnistamista päiväkodissa. Päiväkodeissa työskentelevien työntekijöiden tukeminen ja rohkaiseminen kaltoinkohtelun tunnistamisessa ovat tärkeitä kaltoinkohdelluksi tulleiden lapsien vuoksi. Yhteistyö lasten neuvolan ja lastensuojelun sosiaalityön kanssa tukevat päivähoitoa vaativassa ja haastavassa tunnistamistehtävässä.
Asiasanat: lapsi, päiväkoti, kumppanuussuhde, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, tunnistaminen
Kaltoinkohtelun tunnistaminen päiväkodissa
Sivuja (+liitteitä): 48 + 2
Opinnäytetyön kuvaus:
Käsittelen opinnäytetyössäni kaltoinkohdelluksi tulleiden lasten tunnistamista ja kohtaamista päiväkodissa. Opinnäytetyössä selvitetään, tunnistetaanko päiväkodissa lasten kaltoinkohtelua, mitä haasteita siihen liittyy ja mikä auttaa henkilökuntaa kaltoinkohtelun tunnistamisessa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan, miten kaltoinkohdeltu lapsi kohdataan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi
perehdyttämismateriaali päiväkotien käyttöön.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Lähestyn lapsen kaltoinkohtelun tunnistamista varhaisen kiintymyssuhteen ja sen häiriöiden sekä muiden perheeseen, vanhempiin ja lapsiin liittyvien riskitekijöiden kautta. Käsittelen työssäni lapseen kohdistuvaa suoraa ja epäsuoraa kaltoinkohtelua. Käytän työssäni kaikesta lapseen kohdistuvasta negatiivisesta tekemisestä tai tekemättä jättämisestä nimitystä kaltoinkohtelu ja laiminlyönti.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen ja siinä käytetään aineistonhankintamenetelmänä haastattelua. Tutkimuksen kohderyhmänä on kymmenen päiväkodintyöntekijää. Tutkittavat ovat neljästä eri päiväkodista. Aineisto on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tutkimuksen perusteella voin todeta, että päiväkodissa epäillään ja tunnistetaan kaltoinkohdeltuja lapsia vähän. Opinnäytetyön keskeisimmät tutkimustulokset ovat, että kaltoinkohdelluksi tulleen lapsen tunnistaminen ei ole helppoa, päiväkodin henkilöstö kaipaa lisää tietoa ja koulutusta aiheesta sekä kaltoinkohtelun tunnistamisesta että rohkeutta siihen puuttumiseen.
Johtopäätökset:
Leikki-ikäisen lapsen hyvä ja turvallinen elämä vaatii kaltoinkohtelun tunnistamista päiväkodissa. Päiväkodeissa työskentelevien työntekijöiden tukeminen ja rohkaiseminen kaltoinkohtelun tunnistamisessa ovat tärkeitä kaltoinkohdelluksi tulleiden lapsien vuoksi. Yhteistyö lasten neuvolan ja lastensuojelun sosiaalityön kanssa tukevat päivähoitoa vaativassa ja haastavassa tunnistamistehtävässä.
Asiasanat: lapsi, päiväkoti, kumppanuussuhde, kaltoinkohtelu, laiminlyönti, tunnistaminen