Insuliinikynän käyttö turvaneulalla : ohjevideo terveysalan opiskelijoille
Laine, Janina; Niemi, Mari (2020)
Laine, Janina
Niemi, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127728
Tiivistelmä
Diabetes on maailmanlaajuisesti yleistyvä sairaus. Diabetes on aineenvaihduntasairaus, jossa elimistön oma insuliinin tuotanto on häiriintynyt. Pitkäaikainen insuliinin puutos johtaa kohonneisiin verensokeriarvoihin, joita hoidetaan ihonalaiskudokseen pistettävällä insuliinilla. Pistotekniikalla ja -paikalla on merkitystä insuliinin imeytymiseen. Vuonna 2013 valtioneuvosto on tehnyt asetuksen terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemiseksi terveydenhuoltoalalla. Tämän takia lähes kaikki neulat ovat muuttuneet turvaneuloiksi. Neuloihin on kehitetty turvamekanismeja, jotta pistotapaturmilta vältyttäisiin.
Projektin tehtävänä oli luoda opetusvideo insuliinikynään asetettavasta turvaneulan käytöstä. Video on tarkoitettu terveysalan opiskelijoille, mutta sitä voi myös hyödyntää potilasohjauksessa ja diabetekseen sairastuneiden omaisten ohjauksessa. Tavoitteena on kehittää tietoutta insuliinin pistämisestä turvaneulalla ja muuttaa mahdollisia ennakkoasenteita turvaneulalla pistämisestä.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään yleisesti diabetesta, insuliinihoitoa, -valmisteita ja insuliinin pistotekniikkaa. Työssä käsitellään myös hyvän opetusvideon tunnusmerkkejä. Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on opetusvideo, jossa näytetään insuliinin pistäminen turvaneulalla. Videossa ei puhuta, mutta siinä on eri vaiheissa tekstitys englanniksi. Video tuotettiin kahden Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijan toimesta. Projekti on osana kansainvälistä I-BOX (the digital toolbox for innovation in nursing education) -hanketta, jonka tarkoitus on luoda sähköinen oppimisalusta hoitotyön opetukseen.
Jatkossa videoiden saatavuus ja katselu yleistyy, joten aihetta voisi miettiä enemmän diabeetikkojen ja omaisten kannalta. Aihe voisi käsitellä nuorten tyypin 1 diabetesta, sen omaseurantaa ja hoidon toteutuksen ongelmia. Lyhyiden videoiden hyödyntäminen terveyskeskuksissa ja potilasohjauksessa tulee varmasti yleistymään.
Projektin tehtävänä oli luoda opetusvideo insuliinikynään asetettavasta turvaneulan käytöstä. Video on tarkoitettu terveysalan opiskelijoille, mutta sitä voi myös hyödyntää potilasohjauksessa ja diabetekseen sairastuneiden omaisten ohjauksessa. Tavoitteena on kehittää tietoutta insuliinin pistämisestä turvaneulalla ja muuttaa mahdollisia ennakkoasenteita turvaneulalla pistämisestä.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään yleisesti diabetesta, insuliinihoitoa, -valmisteita ja insuliinin pistotekniikkaa. Työssä käsitellään myös hyvän opetusvideon tunnusmerkkejä. Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on opetusvideo, jossa näytetään insuliinin pistäminen turvaneulalla. Videossa ei puhuta, mutta siinä on eri vaiheissa tekstitys englanniksi. Video tuotettiin kahden Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijan toimesta. Projekti on osana kansainvälistä I-BOX (the digital toolbox for innovation in nursing education) -hanketta, jonka tarkoitus on luoda sähköinen oppimisalusta hoitotyön opetukseen.
Jatkossa videoiden saatavuus ja katselu yleistyy, joten aihetta voisi miettiä enemmän diabeetikkojen ja omaisten kannalta. Aihe voisi käsitellä nuorten tyypin 1 diabetesta, sen omaseurantaa ja hoidon toteutuksen ongelmia. Lyhyiden videoiden hyödyntäminen terveyskeskuksissa ja potilasohjauksessa tulee varmasti yleistymään.