Markkinointisuunnitelma LVI-Tekniikka Rissanen Oy:lle
Ylönen & Rissanen, Annika & Vilma (2020)
Ylönen & Rissanen, Annika & Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127491
Tiivistelmä
Tämän työn tavoite oli laatia toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma, jonka ensisijaisena päämääränä oli lisätä toimeksiantajan tunnettavuutta yksityisasiakas puolella sekä paikallisten asiakkaiden keskuudessa. Tunnettavuuden parantamisella pyritään lisäämään yrityksen myyntiä sekä tulosta. Opinnäytetyön keskipisteenä voidaan pitää myös sitä, miten yrittäjä ja työntekijät saadaan motivoitumaan tämänhetkisestä markkinoinnista sekä osallistumaan siihen. Toimeksiantajalle ei ole tehty aiemmin markkinointisuunnitelmaa ja toimeksiantajan markkinointitoimet ovat minimaaliset.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä, liiketoiminnan kehittämisestä ja digimarkkinointista. Teorialla pyrittiin perustelemaan markkinointisuunnitelmassa laadittuja toimenpiteitä. Työn lähteinä käytettiin markkinoinnin erilaisia kirjallisuuslähteitä, alan verkkosivustoja ja muita aiheeseen sopivia internet-lähteitä. Lähteet olivat pääsääntöisesti digitaalisia. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa aineistonhankintamenetelmiksi määrittyivät avoimet haastattelut ja havainnointi. Havainnointi tapahtui toimeksiantajan toimipisteessä ja työmaalla. Haastattelut suoritettiin eri asemassa olevien työntekijöiden kesken. Erikseen suoritettiin yrittäjän haastattelu. Lähtökohta-analyysit toimivat markkinointisuunnitelman aloituspisteenä saadaksemme tietoa eri tekijöistä.
Opinnäytetyön tulokseksi muodostui LVI-Tekniikka Rissanen Oy:lle sopiva markkinointisuunnitelma, joka toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Laadullinen tutkimus valittiin työn tutkimuksellisen osan suuntaukseksi ja aineiston analysoinnin lähestymistavaksi sisällönanalyysi. Toteutunut markkinointisuunnitelma tehtiin teorian pohjalta hyödyntäen haastatteluista sekä havainnoinnista kerättyä informaatiota ja aineistoa. LVI-Tekniikka Rissanen Oy:n kannattaa tulevaisuudessakin keskittyä jatkuvaan markkinointiin. Opinnäytetyön ansiosta yritys voi saada lisää tunnettuutta yksityisasiakas puolelle ja tavoittaa yrityksensä kohderyhmät paremmin pysyen samanaikaisesti ajankohtaisena media läsnäolon kautta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä, liiketoiminnan kehittämisestä ja digimarkkinointista. Teorialla pyrittiin perustelemaan markkinointisuunnitelmassa laadittuja toimenpiteitä. Työn lähteinä käytettiin markkinoinnin erilaisia kirjallisuuslähteitä, alan verkkosivustoja ja muita aiheeseen sopivia internet-lähteitä. Lähteet olivat pääsääntöisesti digitaalisia. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa aineistonhankintamenetelmiksi määrittyivät avoimet haastattelut ja havainnointi. Havainnointi tapahtui toimeksiantajan toimipisteessä ja työmaalla. Haastattelut suoritettiin eri asemassa olevien työntekijöiden kesken. Erikseen suoritettiin yrittäjän haastattelu. Lähtökohta-analyysit toimivat markkinointisuunnitelman aloituspisteenä saadaksemme tietoa eri tekijöistä.
Opinnäytetyön tulokseksi muodostui LVI-Tekniikka Rissanen Oy:lle sopiva markkinointisuunnitelma, joka toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Laadullinen tutkimus valittiin työn tutkimuksellisen osan suuntaukseksi ja aineiston analysoinnin lähestymistavaksi sisällönanalyysi. Toteutunut markkinointisuunnitelma tehtiin teorian pohjalta hyödyntäen haastatteluista sekä havainnoinnista kerättyä informaatiota ja aineistoa. LVI-Tekniikka Rissanen Oy:n kannattaa tulevaisuudessakin keskittyä jatkuvaan markkinointiin. Opinnäytetyön ansiosta yritys voi saada lisää tunnettuutta yksityisasiakas puolelle ja tavoittaa yrityksensä kohderyhmät paremmin pysyen samanaikaisesti ajankohtaisena media läsnäolon kautta.