Relevé : Kärkitossutyöskentelyn alkuopetus 10-12 -vuotiailla tanssijoilla, uuden taidon oppimisen ja opettamisen näkökulmasta
Ustinov, Henna (2020)
Ustinov, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027375
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kärkitossutyöskentelyn alkuopetusta 10-12 -vuotiailla tanssijoilla, uuden taidon oppimisen ja opettamisen näkökulmasta. Tarkoituksena oli perehtyä toimintatapoihin ja harjoitteisiin, joita ensimmäisillä kärkitossutunneilla käytetään. Lisäksi tavoitteena oli löytää motorisen taidon oppimiseen liittyviä haasteita opettajien ja oppilaiden näkökulmasta, jotta tanssinopetusta voitaisiin kehittää tukemaan oppilaiden tarpeita paremmin tulevaisuudessa.
Tutkimus sisälsi kärkitossutuntien seuraamista. Tunneilta kerättyjen havaintojen pohjalta laadittiin kyselylomake, jossa tarkasteltiin 10-12 -vuotiaiden kärkitossutyöskentelyn alkuopetusta, metodeja, harjoitteita sekä tunnin rakennetta tanssijoiden, opettajien sekä fysioterapeuttien näkökulmasta. Kyselystä sekä seurattujen kärkitossutuntien pohjalta on tehty koontia esille nousseita ajatuksista ja toimintatavoista, joiden toivotaan auttavan erityisesti tanssinopettajia sekä antaa jatkotutkimusaiheita.
Vahva kehonhallinta, tasapaino, jalkaterän huolellinen käyttö, kyky nousta korkeille puolivarpaille sekä kuunnella ohjeita ja tehdä tarvittavia korjauksia ovat pohjana kärkitossutyöskentelyn aloittamiselle. Tanssikouluissa käytössä olevat harjoitteet koostuvan perinteisistä liikkeistä ja ensimmäiset kärkitossutunnit sisältävät nauhojen sitomista, sekä relevé-, tendu harjoituksia. Oheisharjoitteina toimivat lihaskunto- venyvyys- ja tasapainoharjoitteet, joiden tukena käytetään myös muun muassa kuminauhoja ja tasapainolautoja. Oppimisprosessiin kaivattaisiin kuitenkin lisää monipuolisuutta sekä konkreettisia ohjeistuksia ja tavoitteita, mitä tehdään, miksi ja millaisella aikataululla.
Haasteellisena koetaan erityisesti oikeanlaisen tossumallin löytyminen, aukikierto sekä hallitut alastulot relevéistä. Lisäksi yksilöllinen kehittyminen ja taitotaso erot tuovat opetukseen omat haasteensa.
Tutkimus sisälsi kärkitossutuntien seuraamista. Tunneilta kerättyjen havaintojen pohjalta laadittiin kyselylomake, jossa tarkasteltiin 10-12 -vuotiaiden kärkitossutyöskentelyn alkuopetusta, metodeja, harjoitteita sekä tunnin rakennetta tanssijoiden, opettajien sekä fysioterapeuttien näkökulmasta. Kyselystä sekä seurattujen kärkitossutuntien pohjalta on tehty koontia esille nousseita ajatuksista ja toimintatavoista, joiden toivotaan auttavan erityisesti tanssinopettajia sekä antaa jatkotutkimusaiheita.
Vahva kehonhallinta, tasapaino, jalkaterän huolellinen käyttö, kyky nousta korkeille puolivarpaille sekä kuunnella ohjeita ja tehdä tarvittavia korjauksia ovat pohjana kärkitossutyöskentelyn aloittamiselle. Tanssikouluissa käytössä olevat harjoitteet koostuvan perinteisistä liikkeistä ja ensimmäiset kärkitossutunnit sisältävät nauhojen sitomista, sekä relevé-, tendu harjoituksia. Oheisharjoitteina toimivat lihaskunto- venyvyys- ja tasapainoharjoitteet, joiden tukena käytetään myös muun muassa kuminauhoja ja tasapainolautoja. Oppimisprosessiin kaivattaisiin kuitenkin lisää monipuolisuutta sekä konkreettisia ohjeistuksia ja tavoitteita, mitä tehdään, miksi ja millaisella aikataululla.
Haasteellisena koetaan erityisesti oikeanlaisen tossumallin löytyminen, aukikierto sekä hallitut alastulot relevéistä. Lisäksi yksilöllinen kehittyminen ja taitotaso erot tuovat opetukseen omat haasteensa.