Vaasan keskussairaalan psykiatrian yksikön potilaskirjaston toiminnan kehittäminen
Vuoto, Jonna (2011)
Vuoto, Jonna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815853
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten ja miksi Vaasan keskussairaalan psykiatrian yksikön potilaskirjastoa haluttaisiin kehittää ja millaiset mahdollisuudet siihen on. Lisäksi selvitin, voitaisiinko Tampereella sijaitsevasta Hatanpään sairaalan kahvilakirjastosta ottaa mallia. Työn teoriaosassa osassa tutkin potilaskirjastojen historiaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Tutkimusmenetelminä käytin laadullista ja määrällistä menetelmää. Haastattelin sähköpostitse potilaskirjaston pitkäaikaista, entistä vastaavaa kirjastovirkailijaa, nykyistä kirjastovirkailijaa, osastonjohtajaa ja apulaiskirjastotoimenjohtajaa. Henkilökohtaisesti haastattelin Tampereen kaupunginkirjaston koti- ja laitospalveluiden osastonjohtajaa. Kyselylomakkeen tein potilaskirjastoa käyttäville suomen- ja ruotsinkielisille sairaalan henkilökunnan jäsenille. Potilaskirjastoa käyttäviä sairaalan potilaita ei saanut haastatella.
Kyselylomake oli potilaskirjastossa kolme viikkoa (26.9 - 14.10). Ensimmäisellä viikolla lomaketta jaettiin kirjastossa. Muilla viikoilla lomakkeita jaettiin pelkästään kirjastossa. Tulostin lomakkeita, ennakkotietoon perustuen, suomeksi 15 kappaletta ja ruotsiksi 10. Tiedossa oli, että vastauksien määrästä ei voi tehdä tilastollisia päätelmiä. Vastauksia tuli 10.
Kaikki vastaajat antoivat joko hyvän tai erittäin hyvän arvosanan potilaskirjastolle. Monet toivoivat enemmän aukioloaikoja ja puolet vastaajista haluaisi enemmän psykologia-aiheisia kirjoja. Useat toivoivat kirjastoon esille potilaiden tekemiä erilaisia töitä, kuten maalauksia.
Ainoastaan osastonjohtaja ja apulaiskirjastotoimenjohtaja haluavat luopua manuaalisesta lainauksesta. Hatanpään toimintamalli ei ole suoraan käyttökelpoinen Vaasassa, koska sairaaloiden profiilit ovat erilaisia, mutta esimerkiksi säännöllistä palaveria osaston työntekijöiden kanssa kannatettiin.
Tutkimusmenetelminä käytin laadullista ja määrällistä menetelmää. Haastattelin sähköpostitse potilaskirjaston pitkäaikaista, entistä vastaavaa kirjastovirkailijaa, nykyistä kirjastovirkailijaa, osastonjohtajaa ja apulaiskirjastotoimenjohtajaa. Henkilökohtaisesti haastattelin Tampereen kaupunginkirjaston koti- ja laitospalveluiden osastonjohtajaa. Kyselylomakkeen tein potilaskirjastoa käyttäville suomen- ja ruotsinkielisille sairaalan henkilökunnan jäsenille. Potilaskirjastoa käyttäviä sairaalan potilaita ei saanut haastatella.
Kyselylomake oli potilaskirjastossa kolme viikkoa (26.9 - 14.10). Ensimmäisellä viikolla lomaketta jaettiin kirjastossa. Muilla viikoilla lomakkeita jaettiin pelkästään kirjastossa. Tulostin lomakkeita, ennakkotietoon perustuen, suomeksi 15 kappaletta ja ruotsiksi 10. Tiedossa oli, että vastauksien määrästä ei voi tehdä tilastollisia päätelmiä. Vastauksia tuli 10.
Kaikki vastaajat antoivat joko hyvän tai erittäin hyvän arvosanan potilaskirjastolle. Monet toivoivat enemmän aukioloaikoja ja puolet vastaajista haluaisi enemmän psykologia-aiheisia kirjoja. Useat toivoivat kirjastoon esille potilaiden tekemiä erilaisia töitä, kuten maalauksia.
Ainoastaan osastonjohtaja ja apulaiskirjastotoimenjohtaja haluavat luopua manuaalisesta lainauksesta. Hatanpään toimintamalli ei ole suoraan käyttökelpoinen Vaasassa, koska sairaaloiden profiilit ovat erilaisia, mutta esimerkiksi säännöllistä palaveria osaston työntekijöiden kanssa kannatettiin.