Aikahyppy : Vaihtoehtoisia kohtauksia sisältävän osallistavan näytelmän käsikirjoittaminen ja toteuttaminen
Tuomainen, Janne (2020)
Tuomainen, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027301
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Aikahyppy-näytelmän käsikirjoitusprosessia ja näytelmän toteutusta. Valmistunutta näytelmää tarkastellaan jälkikäteen dramaturgisten metodien avulla. Työssä tarkastellaan niitä metodeja ja työvälineitä, jotka ovat vaikuttaneet
käsikirjoituksen viimeiseen versioon. Tietopohjana toimivat prosessin useat käsikirjoitusversiot ja niiden syntyprosessit vaiheineen. Lisäksi käsitellään työryhmän merkitystä käsikirjoitusprosessin eri vaiheissa. Pääpaino tutkimuksessa on työryhmän sisäisissä kokemuksissa.
Opinnäytetyön keskiössä on prosessidraama ja sen soveltaminen käsikirjoitusprosessissa. Näytelmä tehtiin käsikirjoitustyöryhmässä ja lopullinen versio viimeisteltiin vuorovaikutuksessa näyttelijöiden kanssa ja sitä kirjoitettiin ensi-iltaan saakka. Käsikirjoitusprosessin alkuvaiheessa ei ole otettu käyttöön kaikkia dramaturgisia metodeja, joita olisi pitänyt ja opinnäytetyössä tutkitaan, miten prosessidraamana käsikirjoitettu näytelmä valmistuu, kun metodit muuttuvat harjoituskauden aikana.
Tätä metodin mukaista kirjoittamista selvitetään prosessin läpikäymisellä synopsiksesta
valmiiseen näytelmään. Prosessin avaamisessa myös käydään läpi harrastajateatterin
lähtökohtia näytelmän toteuttamiseen. Lähdeaineistoa haettiin alan kirjallisuudesta. This thesis analyzes the Aikahyppy theatre play scriptwriting process and executing the
play on stage. The final process is studied through several dramaturgical methods. The
study examines methods that have affect the final version of the play. The significance
of the workgroup is regarded during the different phases of the writing process and the
main focus is on the personal experience of the workgroup. The analyzed data is composed of different script versions and the writing phases of the work process.
The script was made in a playwriting group and it was modified with the actors till premiere. All the methods that should have been used were not used from the beginning. The study concentrates on process drama and following the method through the play-writing process. The study examines how the script is completed when written as process drama while methods change during rehearsals.
Method themed writing particularly concentrates on this process from start to finish. One
priority of the study was identifying the student theatre requirements. The source material
was gathered from professional literature.
käsikirjoituksen viimeiseen versioon. Tietopohjana toimivat prosessin useat käsikirjoitusversiot ja niiden syntyprosessit vaiheineen. Lisäksi käsitellään työryhmän merkitystä käsikirjoitusprosessin eri vaiheissa. Pääpaino tutkimuksessa on työryhmän sisäisissä kokemuksissa.
Opinnäytetyön keskiössä on prosessidraama ja sen soveltaminen käsikirjoitusprosessissa. Näytelmä tehtiin käsikirjoitustyöryhmässä ja lopullinen versio viimeisteltiin vuorovaikutuksessa näyttelijöiden kanssa ja sitä kirjoitettiin ensi-iltaan saakka. Käsikirjoitusprosessin alkuvaiheessa ei ole otettu käyttöön kaikkia dramaturgisia metodeja, joita olisi pitänyt ja opinnäytetyössä tutkitaan, miten prosessidraamana käsikirjoitettu näytelmä valmistuu, kun metodit muuttuvat harjoituskauden aikana.
Tätä metodin mukaista kirjoittamista selvitetään prosessin läpikäymisellä synopsiksesta
valmiiseen näytelmään. Prosessin avaamisessa myös käydään läpi harrastajateatterin
lähtökohtia näytelmän toteuttamiseen. Lähdeaineistoa haettiin alan kirjallisuudesta.
play on stage. The final process is studied through several dramaturgical methods. The
study examines methods that have affect the final version of the play. The significance
of the workgroup is regarded during the different phases of the writing process and the
main focus is on the personal experience of the workgroup. The analyzed data is composed of different script versions and the writing phases of the work process.
The script was made in a playwriting group and it was modified with the actors till premiere. All the methods that should have been used were not used from the beginning. The study concentrates on process drama and following the method through the play-writing process. The study examines how the script is completed when written as process drama while methods change during rehearsals.
Method themed writing particularly concentrates on this process from start to finish. One
priority of the study was identifying the student theatre requirements. The source material
was gathered from professional literature.