ÄIDIT – PARHAITA ERITYISLASTENSA ASIANTUNTIJOITA? : Vertaistuki erityislasten äitien voimavarana
Valkama, Kaija (2011)
Valkama, Kaija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415478
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Valkama, Kaija. Äidit – parhaita erityislastensa asiantuntijoita? Vertaistuki erityislasten äitien voimavarana. Pori, syksy 2011, 68 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori, Hoitotyön koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, Sairaanhoitaja (AMK) ja diakonin (diakonissan) virkakelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa mitä muutoksia erityislapsi aiheuttaa perheessään ja mitä vaikutuksia hänellä on vanhempiin, parisuhteeseen ja sisaruksiin. Tavoitteena oli myös selvittää tutkittavan ryhmän (erityslasten äitien vertaistukiryhmä) antia sekä sitä, kuinka äidit haluavat kehittää vertaistukiryhmää ja muuta vertaistoimintaa. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota voisivat hyödyntää sekä tutkittavan vertaistukiryhmän ohjaaja ja äidit että muut vertaistukiryhmät.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja tietojenkeruumenetelmänä oli yksittäinen teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui neljä (N=4) erityislasten vertaistukiryhmän äitiä Lapualta. Erityislasten iät olivat 2 vuodesta 26 vuoteen. Haastatteluaineisto litteroitiin, minkä jälkeen se analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Erityislasten vertaistukiryhmän äidit kokivat erityislapsen tuovan perheeseen paljon voimia vieviä haasteita ja uusia tehtäviä, mutta myös iloa, positiivisuutta ja elämän rikkautta. Erityislapsen hoitojen ja kuntoutuksen kautta moni perheen ulkopuolinen ihminen vaikutti perheen arkielämään. Arjen vaativat haasteet väsyttivät äidit aika ajoin. He tunsivat kuitenkin erityislapsen myötä tulleensa suvaitsevimmiksi ja kykenivät entistä paremmin nauttimaan lapsensa pienistä edistysaskelista. Vertaistukiryhmän äidit kantoivat huolta siitä, että aikaa ja voimia ei aina välttämättä riitä parisuhteelle ja erityislapsen sisaruksille. Parisuhteeseen toi paineita myös ajoittain uuvuttavakin asioiminen viranomaisten kanssa erityislapsen edunvalvonta-asioissa.
Erityislasten vertaistukiryhmän äidit pitivät tärkeimpänä ryhmän antina sitä tietoa, jota he saivat toinen toisiltaan erityislapsensa edunvalvonnasta ja tukimuodoista. NuorImmat äidit pitivät merkittävänä myös sitä kokemustietoa, jota jo vähän vanhemmat äidit jakoivat (mentoroivat) heille. Äidit pitivät vertaistukiryhmän sallivasta, vapaan keskustelun ilmapiiristä, jossa ”hirtehishuumoria” käytettiin apuna erityislapsen edesottamuksia käsiteltäessä. Isona asiana pidettiin myös sitä, että ryhmänohjaaja osasi auttaa äitejä tuomaan kokemuksensa esille sillä tavoin, että kaikilla ryhmäläisillä oli mahdollisuus hyötyä niistä.
Vertaistukiryhmän äitien toive oli, että vertaistuki saataisiin myös isien, erityislasten ja heidän sisarustensa ulottuville erilaisten kerhojen muodossa. Kehitysideana tuli varhainen yhteydenotto ”vanhalta” erityislapsen äidiltä ”uudelle” erityislapsen äidille. Tutkimuksen äidit toivoivat myös kaikkien erityislapsen tukien ja etuuksien kokoamista yhteen kansioon sekä lisäksi tukihenkilöä selvittämään niitä.
Avainsanat: erityislapsi, äidit, vertaistuki, mentorointi, edunvalvonta, laadullinen tutkimus
Valkama, Kaija. Äidit – parhaita erityislastensa asiantuntijoita? Vertaistuki erityislasten äitien voimavarana. Pori, syksy 2011, 68 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori, Hoitotyön koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, Sairaanhoitaja (AMK) ja diakonin (diakonissan) virkakelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa mitä muutoksia erityislapsi aiheuttaa perheessään ja mitä vaikutuksia hänellä on vanhempiin, parisuhteeseen ja sisaruksiin. Tavoitteena oli myös selvittää tutkittavan ryhmän (erityslasten äitien vertaistukiryhmä) antia sekä sitä, kuinka äidit haluavat kehittää vertaistukiryhmää ja muuta vertaistoimintaa. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota voisivat hyödyntää sekä tutkittavan vertaistukiryhmän ohjaaja ja äidit että muut vertaistukiryhmät.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja tietojenkeruumenetelmänä oli yksittäinen teemahaastattelu. Tutkimukseen osallistui neljä (N=4) erityislasten vertaistukiryhmän äitiä Lapualta. Erityislasten iät olivat 2 vuodesta 26 vuoteen. Haastatteluaineisto litteroitiin, minkä jälkeen se analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Erityislasten vertaistukiryhmän äidit kokivat erityislapsen tuovan perheeseen paljon voimia vieviä haasteita ja uusia tehtäviä, mutta myös iloa, positiivisuutta ja elämän rikkautta. Erityislapsen hoitojen ja kuntoutuksen kautta moni perheen ulkopuolinen ihminen vaikutti perheen arkielämään. Arjen vaativat haasteet väsyttivät äidit aika ajoin. He tunsivat kuitenkin erityislapsen myötä tulleensa suvaitsevimmiksi ja kykenivät entistä paremmin nauttimaan lapsensa pienistä edistysaskelista. Vertaistukiryhmän äidit kantoivat huolta siitä, että aikaa ja voimia ei aina välttämättä riitä parisuhteelle ja erityislapsen sisaruksille. Parisuhteeseen toi paineita myös ajoittain uuvuttavakin asioiminen viranomaisten kanssa erityislapsen edunvalvonta-asioissa.
Erityislasten vertaistukiryhmän äidit pitivät tärkeimpänä ryhmän antina sitä tietoa, jota he saivat toinen toisiltaan erityislapsensa edunvalvonnasta ja tukimuodoista. NuorImmat äidit pitivät merkittävänä myös sitä kokemustietoa, jota jo vähän vanhemmat äidit jakoivat (mentoroivat) heille. Äidit pitivät vertaistukiryhmän sallivasta, vapaan keskustelun ilmapiiristä, jossa ”hirtehishuumoria” käytettiin apuna erityislapsen edesottamuksia käsiteltäessä. Isona asiana pidettiin myös sitä, että ryhmänohjaaja osasi auttaa äitejä tuomaan kokemuksensa esille sillä tavoin, että kaikilla ryhmäläisillä oli mahdollisuus hyötyä niistä.
Vertaistukiryhmän äitien toive oli, että vertaistuki saataisiin myös isien, erityislasten ja heidän sisarustensa ulottuville erilaisten kerhojen muodossa. Kehitysideana tuli varhainen yhteydenotto ”vanhalta” erityislapsen äidiltä ”uudelle” erityislapsen äidille. Tutkimuksen äidit toivoivat myös kaikkien erityislapsen tukien ja etuuksien kokoamista yhteen kansioon sekä lisäksi tukihenkilöä selvittämään niitä.
Avainsanat: erityislapsi, äidit, vertaistuki, mentorointi, edunvalvonta, laadullinen tutkimus