KURAATTORI TOISEN ASTEEN OPISKELIJOITA OPINTOIHIN KIINNITTÄMÄSSÄ
Sirén, Satu (2020)
Sirén, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323887
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä etsittiin toimivia käytäntöjä, joilla kuraattori voi tukea toisen asteen oppilaitoksen opiskelijoiden kouluun ja opintoihin kiinnittymistä. Opinnäytetyön
johtopäätösten avulla muodostettiin kohdeorganisaatioon kehittämisehdotuksia kuraattorityöhön. Opinnäytetyöntekijä työskentelee kuraattorina kohdeorganisaatiossa.
Kehittämiseen osallistui pääosin vain opinnäytetyöntekijä, reflektoiden tutkimustuloksia
opiskeluhuollon tiimin ja tiiminvetäjän kanssa. Aineisto kerättiin jo olemassa olevista
toiselle asteelle tehdyistä toimintamalleista, joissa keskityttiin tukemaan opiskelijaa
opintoihin moniammatillisesti. Aineistoa tutkittiin pääosin benchmarking – vertaisarvioinnin avulla. Kouluun kiinnittymisen tutkimustiedon ja benchmarking – vertaisarvionnin avulla muodostui tiivis tietopaketti siitä, millaisia käytäntöjä tulisi olla ja millaisia
on jo kehitetty.
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan ja benchmarkkauksen johtopäätökset tuovat
esille, että varhaisen tuen antaminen yhteistyössä moniammatillisesti on merkittävää
opiskelijan kouluun kiinnittymiselle. Yhteistyössä opiskelijan kanssa tulee toimia opettaja, vanhemmat ja tarvittavat muut tukiverkostoon valitut tahot. Opiskelija tulee kohdata arvokkaasti ja kunnioittavasti, vuorovaikutukseen tulee siis panostaa. Nuoren oma
osallisuus ja onnistumiset koulunkäynnissä tulee tuoda esille. Kuraattorityö voi tarvittaessa olla mukana kaikissa vaiheissa auttamassa opiskelijaa kiinnittymään kouluun.
Asiasanat: benchmarking, kouluun kiinnittyminen, kuraattorityö, toisen asteen koulutus
johtopäätösten avulla muodostettiin kohdeorganisaatioon kehittämisehdotuksia kuraattorityöhön. Opinnäytetyöntekijä työskentelee kuraattorina kohdeorganisaatiossa.
Kehittämiseen osallistui pääosin vain opinnäytetyöntekijä, reflektoiden tutkimustuloksia
opiskeluhuollon tiimin ja tiiminvetäjän kanssa. Aineisto kerättiin jo olemassa olevista
toiselle asteelle tehdyistä toimintamalleista, joissa keskityttiin tukemaan opiskelijaa
opintoihin moniammatillisesti. Aineistoa tutkittiin pääosin benchmarking – vertaisarvioinnin avulla. Kouluun kiinnittymisen tutkimustiedon ja benchmarking – vertaisarvionnin avulla muodostui tiivis tietopaketti siitä, millaisia käytäntöjä tulisi olla ja millaisia
on jo kehitetty.
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan ja benchmarkkauksen johtopäätökset tuovat
esille, että varhaisen tuen antaminen yhteistyössä moniammatillisesti on merkittävää
opiskelijan kouluun kiinnittymiselle. Yhteistyössä opiskelijan kanssa tulee toimia opettaja, vanhemmat ja tarvittavat muut tukiverkostoon valitut tahot. Opiskelija tulee kohdata arvokkaasti ja kunnioittavasti, vuorovaikutukseen tulee siis panostaa. Nuoren oma
osallisuus ja onnistumiset koulunkäynnissä tulee tuoda esille. Kuraattorityö voi tarvittaessa olla mukana kaikissa vaiheissa auttamassa opiskelijaa kiinnittymään kouluun.
Asiasanat: benchmarking, kouluun kiinnittyminen, kuraattorityö, toisen asteen koulutus