Tunnekasvatuksen toteuttaminen kasvatuskumppanuudessa toiminnallisin menetelmin : Eemeli-tiikerin tunnetassut -materiaali
Lilja, Minni; Niemi, Eeva (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lilja, Minni
Niemi, Eeva
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927111
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatuksen ja kodin välistä kasvatuskumppanuutta tunnekasvatuksen osa-alueella toiminnallisin menetelmin. Loimme Eemeli-tiikerin tunnetassut -materiaalin tunnekasvatuksen teeman ympärille, työkaluksi tunnekasvatuksen toteuttamiseen, sekä päiväkodissa, että kotona. Materiaalin tarkoituksena on tuoda tunnekasvatusta tutuksi leikkien, pelien ja lorujen kautta.
Tunteet ja tunnetaidot ovat tärkeä osa-alue jo pienille lapsille heidän kokonaisvaltaisen kehityksensä vuoksi. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän hän tarvitsee aikuisen, joko lähipiiriin kuuluvan henkilön tai varhaiskasvattajan tukea opetellessaan tunnetaitoja. Tunteiden tunnistaminen, sanoittaminen ja säätely lisäävät lapsen mielen hyvinvointia sekä vähentävät aggressiivista käytöstä. Leikin avulla tunnekasvatus voidaan viedä luontevasti osaksi lapsen arkea päiväkodissa ja kotona.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja osana kehittämisprosessia käytimme tutkimuksellisuutta palautteen keräämiseen, ja menetelmänä palautteen keruussa oli kysely. Pyrimme opinnäytetyössämme selvittämään, kuinka saamme kehitettyä kodin ja varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanuutta tunnekasvatuksessa. Tuotimme Launeen päiväkodin Peipposten päiväkotiryhmälle tunnekasvatusmateriaalin varhaiskasvatuksen ja kodin käyttöön. Tuotos vastasi suunnitelmaamme ja saimme positiivista palautetta materiaalista. Palautteen keräsimme anonyymisti verkkokyselyn avulla. Kysely tehtiin, siten että siihen vastaisivat sekä varhaiskasvattajat että vanhemmat. Saimme kuitenkin valitettavan vähän vastauksia kyselyyn, joten saamamme palaute jäi niukaksi. The purpose of our thesis was to develop an educational partnership between early childhood education and home in the field of emotional education using functional methods. We created Eemeli tiikeri's emotional paws -material around the theme of emotional education, as a tool for implementing emotional education both in kindergarten and at home. The purpose of the material is to introduce emotional education through games, play and rhymes.
Emotions and emotional skills are an important aspect already for young children because of their comprehensive development. The smaller the child, more he or she needs the support of an adult, either a close associate or an early childhood educator, to learn emotional skills. Identifying, lyricizing, and regulating emotions increases a child’s mental well-being and reduces aggressive behavior. Through play, emotional education can be naturally integrated into a child's daily life in kindergarten and at home.
Our thesis is functional and we used qualitative research as a research method. We are working to find out how we can develop a home and early childhood education partnership in emotional education. We produced Laune Kindergarten for the “Peipposet” -kindergarten group with emotional education material for early childhood education and home use.
The output was in line with our plan and we received positive feedback on the material. We collected feedback anonymously using an online survey. The survey was conducted in such a way that both early childhood educators and parents would answer it. However, we unfortunately received only few responses to the survey, so the feedback we received was limited.
Tunteet ja tunnetaidot ovat tärkeä osa-alue jo pienille lapsille heidän kokonaisvaltaisen kehityksensä vuoksi. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän hän tarvitsee aikuisen, joko lähipiiriin kuuluvan henkilön tai varhaiskasvattajan tukea opetellessaan tunnetaitoja. Tunteiden tunnistaminen, sanoittaminen ja säätely lisäävät lapsen mielen hyvinvointia sekä vähentävät aggressiivista käytöstä. Leikin avulla tunnekasvatus voidaan viedä luontevasti osaksi lapsen arkea päiväkodissa ja kotona.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja osana kehittämisprosessia käytimme tutkimuksellisuutta palautteen keräämiseen, ja menetelmänä palautteen keruussa oli kysely. Pyrimme opinnäytetyössämme selvittämään, kuinka saamme kehitettyä kodin ja varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanuutta tunnekasvatuksessa. Tuotimme Launeen päiväkodin Peipposten päiväkotiryhmälle tunnekasvatusmateriaalin varhaiskasvatuksen ja kodin käyttöön. Tuotos vastasi suunnitelmaamme ja saimme positiivista palautetta materiaalista. Palautteen keräsimme anonyymisti verkkokyselyn avulla. Kysely tehtiin, siten että siihen vastaisivat sekä varhaiskasvattajat että vanhemmat. Saimme kuitenkin valitettavan vähän vastauksia kyselyyn, joten saamamme palaute jäi niukaksi.
Emotions and emotional skills are an important aspect already for young children because of their comprehensive development. The smaller the child, more he or she needs the support of an adult, either a close associate or an early childhood educator, to learn emotional skills. Identifying, lyricizing, and regulating emotions increases a child’s mental well-being and reduces aggressive behavior. Through play, emotional education can be naturally integrated into a child's daily life in kindergarten and at home.
Our thesis is functional and we used qualitative research as a research method. We are working to find out how we can develop a home and early childhood education partnership in emotional education. We produced Laune Kindergarten for the “Peipposet” -kindergarten group with emotional education material for early childhood education and home use.
The output was in line with our plan and we received positive feedback on the material. We collected feedback anonymously using an online survey. The survey was conducted in such a way that both early childhood educators and parents would answer it. However, we unfortunately received only few responses to the survey, so the feedback we received was limited.