"Yksinäiseksi voi tuntea itsensä, vaikka ympärillä olisi kuinka paljon ihmisiä tahansa" : Lukiolaisten yksinäisyys itäsuomalaisessa lukiossa
Oikarinen, Sanna (2011)
Oikarinen, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315219
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoimalle Minä Olen Tärkeä -projektille. Minä Olen Tärkeä -projekti on Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama kaksivuotinen projekti, joka aloitti toimintansa vuoden 2011 alusta. Projektin tavoitteena on ennaltaehkäistä lasten ja nuorten yksinäisyydestä aiheutuvia ongelmia sosiaalisesti vahvistavan pienryhmätoiminnan avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa lukioikäisten nuorten sosiaalisista suhteista ja yksinäisyyden ilmenemisestä. Tutkimuksella kartoitettiin, kuinka yleistä yksinäisyys lukiossa on ja millaisia mielipiteitä opiskelijoilla on yksinäisyyden syistä sekä vaikutuksista käyttäytymiseen ja arkeen. Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta tilaaja saa arvokasta tutkimustietoa lukioikäisten yksinäisyydestä sekä pystyy kehittämään ja suuntaamaan toimintaansa enemmän kohderyhmänsä tarpeita vastaavaksi. Opinnäytetyö loi myös pohjan tilaajan ja tutkimuskohteena olleen lukion yhteistyön aloittamiselle.
Tutkimuksen kohderyhmä oli yhden itäsuomalaisen lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat. Tutkimuskohteena ollut lukio haluaa pysyä tutkimuseettisistä syistä tunnistamattomana. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineiston hankinnassa käytettiin survey-kyselyä. Strukturoitujen monivalintakysymysten avulla kartoitettiin, kuinka paljon tutkittavassa lukiossa on yksinäisiä nuoria. Yksinäisyyden syitä koskevat kysymykset koostuivat persoonaa, ulkoisia syitä, ympäristöä sekä lukiojärjestelmää koskevista mielipideväittämistä. Lisäksi syitä kartoitettiin erilaisten ristiintaulukointien avulla. Yksinäisyyden vaikutuksia käyttäytymiseen kartoitettiin erilaisilla passiivista, aktiivista sekä itselle vahingollista käyttäytymistä kuvaavilla mielipideväittämillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 144 opiskelijaa ja vastausprosentti oli 87,8.
Tutkimus osoitti, että tutkimuskohteena olleessa lukiossa lähes joka kymmenes opiskelija kärsii yksinäisyydestä ja kaikilla ei ole tyydyttäviä sosiaalisia suhteita. Opiskelijoiden mielestä yksinäisyys johtui pääosin persoonasta johtuvista syistä, kuten ujoudesta, huonosta itsetunnosta sekä heikoista sosiaalisista taidoista. Opiskelijoiden mielestä yksinäisten käyttäytymismuodot vaihtelivat persoonasta riippuen, mutta heidän mielestään yksinäiset käyttäytyvät pääosin passiivisesti.
Tutkimuksen perusteella Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n Minä Olen Tärkeä -projektin toteuttamalle lukioikäisille suunnatulle pienryhmätoiminnalle on tarvetta. Tulokset auttavat ymmärtämään yksinäisten lukiolaisten käyttäytymistä. Organisaation tulee kiinnittää huomiota toiminnassaan niihin tekijöihin, jotka ovat lukiolaisten yksinäisyyden syynä ja pyrkiä yksinäiseksi itsensä tuntevia kehittämään ja vahvistamaan itsessään tai ympäristössään niitä ominaisuuksia, joista on hyötyä yksinäisyyden tunteen poistamisessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa lukioikäisten nuorten sosiaalisista suhteista ja yksinäisyyden ilmenemisestä. Tutkimuksella kartoitettiin, kuinka yleistä yksinäisyys lukiossa on ja millaisia mielipiteitä opiskelijoilla on yksinäisyyden syistä sekä vaikutuksista käyttäytymiseen ja arkeen. Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta tilaaja saa arvokasta tutkimustietoa lukioikäisten yksinäisyydestä sekä pystyy kehittämään ja suuntaamaan toimintaansa enemmän kohderyhmänsä tarpeita vastaavaksi. Opinnäytetyö loi myös pohjan tilaajan ja tutkimuskohteena olleen lukion yhteistyön aloittamiselle.
Tutkimuksen kohderyhmä oli yhden itäsuomalaisen lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat. Tutkimuskohteena ollut lukio haluaa pysyä tutkimuseettisistä syistä tunnistamattomana. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineiston hankinnassa käytettiin survey-kyselyä. Strukturoitujen monivalintakysymysten avulla kartoitettiin, kuinka paljon tutkittavassa lukiossa on yksinäisiä nuoria. Yksinäisyyden syitä koskevat kysymykset koostuivat persoonaa, ulkoisia syitä, ympäristöä sekä lukiojärjestelmää koskevista mielipideväittämistä. Lisäksi syitä kartoitettiin erilaisten ristiintaulukointien avulla. Yksinäisyyden vaikutuksia käyttäytymiseen kartoitettiin erilaisilla passiivista, aktiivista sekä itselle vahingollista käyttäytymistä kuvaavilla mielipideväittämillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 144 opiskelijaa ja vastausprosentti oli 87,8.
Tutkimus osoitti, että tutkimuskohteena olleessa lukiossa lähes joka kymmenes opiskelija kärsii yksinäisyydestä ja kaikilla ei ole tyydyttäviä sosiaalisia suhteita. Opiskelijoiden mielestä yksinäisyys johtui pääosin persoonasta johtuvista syistä, kuten ujoudesta, huonosta itsetunnosta sekä heikoista sosiaalisista taidoista. Opiskelijoiden mielestä yksinäisten käyttäytymismuodot vaihtelivat persoonasta riippuen, mutta heidän mielestään yksinäiset käyttäytyvät pääosin passiivisesti.
Tutkimuksen perusteella Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n Minä Olen Tärkeä -projektin toteuttamalle lukioikäisille suunnatulle pienryhmätoiminnalle on tarvetta. Tulokset auttavat ymmärtämään yksinäisten lukiolaisten käyttäytymistä. Organisaation tulee kiinnittää huomiota toiminnassaan niihin tekijöihin, jotka ovat lukiolaisten yksinäisyyden syynä ja pyrkiä yksinäiseksi itsensä tuntevia kehittämään ja vahvistamaan itsessään tai ympäristössään niitä ominaisuuksia, joista on hyötyä yksinäisyyden tunteen poistamisessa.