Kehityssuunnitelma Guesthouse Solbacka Iittala
Aroalho, Alice (2020)
Lataukset:
Aroalho, Alice
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826863
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin kehitysehdotuksia eri menetelmien avulla toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Kehitysehdotuksista muodostettiin kehityssuunnitelma. Teoriaosassa, käsittelyosassa sekä kehityssuunnitelmassa keskityttiin neljään yhdessä toimeksiantajan kanssa päätettyyn kehityskohteeseen, jotka olivat asiakassegmentit, viestintä, alueellinen yhteistyö sekä lisäpalvelut. Toimeksiantajana toimi majoitusyritys Guesthouse Solbacka Iittala, joka sijaitsee Iittalan taajamassa Hämeenlinnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, asiakaspalauteanalyysiä sekä SWOT-analyysiä. Benchmarkingin avulla pyrittiin tuottamaan kilpailukykyisiä kehitysehdotuksia, asiakaspalauteanalyysillä selvittämään asiakkaiden palvelukokemuksia tuoden niistä kehitysehdotuksia sekä SWOT-analyysillä hahmottamaan yrityksen ja kehitysideoiden vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Menetelmien tukena käytettiin ammatillista kirjallisuutta sekä matkailualan julkaisuja.
Lopputuloksena saavutettiin neljään ennalta määriteltyyn kehityskohteeseen keskittyvä kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelman ehdotukset koottiin kirjallisten lähteiden, julkaisujen, havainnoinnin ja opinnäytetyön menetelmien tuomista tuloksista. Kehityssuunnitelma on monipuolinen, joustava ja eri näkökulmia huomioiva. Kehitysehdotuksissa on huomioitu myös vastuullisen matkailun ja käyttäjälähtöisyyden näkökulmia. Kehityssuunnitelma sisältää kehitysideoita ja -ehdotuksia joista toimeksiantaja voi valita haluamansa toteutusvaiheeseen resurssiensa ja motiiviensa mukaan. The aim of the thesis was to produce development suggestions applying the client’s needs, eventually as a concluding result providing a development plan. Special emphasis was set on the development of four topics discussed with the client: customer segmentation, communication, regional collaboration, and additional services. The client of my thesis was Guesthouse Solbacka Iittala, a hospitality enterprise located in Iittala village, Hämeenlinna, Tavastia Proper, Finland.
The thesis was conducted as qualitative research. Benchmarking, customer review analysis and SWOT analysis were used as the primary research methods. In addition, professional literature and publishments were used. Benchmarking was utilized in the production of competitive development suggestions, customer review analysis was used for examining the service experiences coevally bringing suggestions for development and SWOT analysis for perceiving the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the enterprise and its development.
As the result, a versatile development plan emphasizing on customer segmentation, communication, regional collaboration, and additional services was constructed combining the key findings, observations, and conclusions of the research. Taking responsible travel, sustainable choices, and customer insights into consideration in development suggestions was aimed at throughout the thesis. The development plan consists of ideas and suggestions for the development of the enterprise, of which the client may choose for the implementation and realization based on the client’s resources and motives.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Menetelminä käytettiin benchmarkingia, asiakaspalauteanalyysiä sekä SWOT-analyysiä. Benchmarkingin avulla pyrittiin tuottamaan kilpailukykyisiä kehitysehdotuksia, asiakaspalauteanalyysillä selvittämään asiakkaiden palvelukokemuksia tuoden niistä kehitysehdotuksia sekä SWOT-analyysillä hahmottamaan yrityksen ja kehitysideoiden vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Menetelmien tukena käytettiin ammatillista kirjallisuutta sekä matkailualan julkaisuja.
Lopputuloksena saavutettiin neljään ennalta määriteltyyn kehityskohteeseen keskittyvä kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelman ehdotukset koottiin kirjallisten lähteiden, julkaisujen, havainnoinnin ja opinnäytetyön menetelmien tuomista tuloksista. Kehityssuunnitelma on monipuolinen, joustava ja eri näkökulmia huomioiva. Kehitysehdotuksissa on huomioitu myös vastuullisen matkailun ja käyttäjälähtöisyyden näkökulmia. Kehityssuunnitelma sisältää kehitysideoita ja -ehdotuksia joista toimeksiantaja voi valita haluamansa toteutusvaiheeseen resurssiensa ja motiiviensa mukaan.
The thesis was conducted as qualitative research. Benchmarking, customer review analysis and SWOT analysis were used as the primary research methods. In addition, professional literature and publishments were used. Benchmarking was utilized in the production of competitive development suggestions, customer review analysis was used for examining the service experiences coevally bringing suggestions for development and SWOT analysis for perceiving the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the enterprise and its development.
As the result, a versatile development plan emphasizing on customer segmentation, communication, regional collaboration, and additional services was constructed combining the key findings, observations, and conclusions of the research. Taking responsible travel, sustainable choices, and customer insights into consideration in development suggestions was aimed at throughout the thesis. The development plan consists of ideas and suggestions for the development of the enterprise, of which the client may choose for the implementation and realization based on the client’s resources and motives.