Customer and marketing research: Case Reima
Havia, Heta (2011)
Havia, Heta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715758
Tiivistelmä
Venäläisten turistien kävijämäärä Lappeenrannassa kasvaa vuosi vuodelta ja paikalliset yritykset tarvitsevat kipeästi tietoa siitä, kuinka lähestyä tätä suurta segmenttiä. Yritykset tarvitsevat tietoa miten mainostaa ja tavoittaa venäläiset turistit. Työn tavoitteena oli selvittää miten Lappeenrannan Reima myymälä voisi parantaa mainontaa ja asiakaspalvelua venäläisille asiakkaille.
Lopputyön teoreettinen osa muodostuu markkinointiviestinnästä ja asiakassuhdemarkkinoinnista. Työn teoreettinen osa selventää lukijoille markkinointiviestinnän käsitteen, sen tavoitteet, mainonnan eri muodot ja miten markkinointiviestintä hoidetaan yleensä Venäjällä, joka auttaa lukijoita ymmärtämään kuinka markkinointiviestintä voisi tapahtua Suomessa venäläisille asiakkaille. Teoreettinen osa kertoo myös lyhyesti mitä asiakassuhdemarkkinointi on. Teoreettiseen osaan löytyi tietoa kirjoista, Internetistä ja erilaisista tutkimuksista.
Tutkimus perustui osittain asiakaspalvelu- ja markkinointitutkimukseen, joka suoritettiin Reiman venäläisille asiakkaille ja osittain myymäläpäällikön haastatteluun, mikä antoi paljon taustatietoa Reimasta. Tämän lopputyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuslomake perustui kvantitatiiviseen lähestymistapaan, mutta tulokset käsiteltiin kvalitatiivisin keinoin, koska tutkija halusi ymmärtää tuloksia syvällisemmin ja tehdä oletuksia niihin perustuen.
Lopputyön teoreettinen osa muodostuu markkinointiviestinnästä ja asiakassuhdemarkkinoinnista. Työn teoreettinen osa selventää lukijoille markkinointiviestinnän käsitteen, sen tavoitteet, mainonnan eri muodot ja miten markkinointiviestintä hoidetaan yleensä Venäjällä, joka auttaa lukijoita ymmärtämään kuinka markkinointiviestintä voisi tapahtua Suomessa venäläisille asiakkaille. Teoreettinen osa kertoo myös lyhyesti mitä asiakassuhdemarkkinointi on. Teoreettiseen osaan löytyi tietoa kirjoista, Internetistä ja erilaisista tutkimuksista.
Tutkimus perustui osittain asiakaspalvelu- ja markkinointitutkimukseen, joka suoritettiin Reiman venäläisille asiakkaille ja osittain myymäläpäällikön haastatteluun, mikä antoi paljon taustatietoa Reimasta. Tämän lopputyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuslomake perustui kvantitatiiviseen lähestymistapaan, mutta tulokset käsiteltiin kvalitatiivisin keinoin, koska tutkija halusi ymmärtää tuloksia syvällisemmin ja tehdä oletuksia niihin perustuen.