Brändimarkkinoinnin ilmiöiden ja kanavien hyödyntäminen suomalaisissa urheiluorganisaatioissa
Alapappila, Mikko; Uusitalo, Oskari (2020)
Alapappila, Mikko
Uusitalo, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suurten suomalaisten urheiluorganisaatioiden keinoja toteuttaa brändimarkkinointia. Tehtyjen haastattelujen sekä tietoperustan pohjalta luotiin tiivis opas pienille urheiluorganisaatioille, jonka avulla ne voivat toteuttaa brändimarkkinointia kustannustehokkaasti. Teoriaosuus tutustuttaa pienen urheiluorganisaation toimihenkilöt runsaasti käytettyihin brändimarkkinoinnin ilmiöihin ja kanaviin sekä niiden tarjoamiin mahdollisiin hyötyihin osana kustannustehokasta brändimarkkinointia.
Opinnäytetyössä benchmarkattiin suurien urheiluorganisaatioiden asiantuntijoiden kommentteja hyödyntäen, koska he pystyvät toteuttamaan brändimarkkinointia monipuolisesti sekä ennen kaikkea kustannustehokkaasti erilaisia brändimarkkinoinnin ilmiöitä ja kanavia hyödyntäen. Asiantuntijoiden kommenttien pohjalta valittiin muutama tärkeä brändimarkkinoinnin kanava, joita pieni urheiluorganisaatio voi hyödyntää omassa brändimarkkinoinnissaan kustannustehokkaasti.
Kustannustehokkaista brändimarkkinoinnin kanavista sekä niiden hyödyntämismahdollisuuksista tulee kertoa aloittelijalle sopivalla tavalla, sillä usein pienellä urheiluorganisaatiolla markkinoinnista vastaa joko toiminnanjohtaja tai muu toimihenkilö, jolla ei välttämättä ole alan koulutusta tai osaamista.
Opinnäytetyön johtopäätökset olivat selkeät. Pienelle suomalaiselle urheiluorganisaatiolle kustannustehokkaita kanavia ovat vaikuttajamarkkinointi sekä sosiaalisen median markkinointi. Kyseiset kanavat eivät vaadi suuria rahallista resursseja, joten vaikuttajamarkkinoinnin sekä sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen brändimarkkinoinnissa ovat niiden kustannustehokkuuden myötä kannattavia.
Opinnäytetyössä benchmarkattiin suurien urheiluorganisaatioiden asiantuntijoiden kommentteja hyödyntäen, koska he pystyvät toteuttamaan brändimarkkinointia monipuolisesti sekä ennen kaikkea kustannustehokkaasti erilaisia brändimarkkinoinnin ilmiöitä ja kanavia hyödyntäen. Asiantuntijoiden kommenttien pohjalta valittiin muutama tärkeä brändimarkkinoinnin kanava, joita pieni urheiluorganisaatio voi hyödyntää omassa brändimarkkinoinnissaan kustannustehokkaasti.
Kustannustehokkaista brändimarkkinoinnin kanavista sekä niiden hyödyntämismahdollisuuksista tulee kertoa aloittelijalle sopivalla tavalla, sillä usein pienellä urheiluorganisaatiolla markkinoinnista vastaa joko toiminnanjohtaja tai muu toimihenkilö, jolla ei välttämättä ole alan koulutusta tai osaamista.
Opinnäytetyön johtopäätökset olivat selkeät. Pienelle suomalaiselle urheiluorganisaatiolle kustannustehokkaita kanavia ovat vaikuttajamarkkinointi sekä sosiaalisen median markkinointi. Kyseiset kanavat eivät vaadi suuria rahallista resursseja, joten vaikuttajamarkkinoinnin sekä sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen brändimarkkinoinnissa ovat niiden kustannustehokkuuden myötä kannattavia.