TARVELASKENTA RAAKA-AINEEN OSTOTILAUKSELLE : Tapaustutkimus: Colombier Finland Oy
Pajari, Galina (2020)
Pajari, Galina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826842
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Colombier Finland Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena oli tarvelaskenta raaka-aineen ostotilaukselle. Työn tavoitteena oli luoda Excel-työkalu, jonka avulla voitaisiin laskea raaka-aineen tarve kuukausittaiselle ostotilaukselle.
Työ aloitettiin perehtymällä tilaajayrityksen toimintaan ja toimintatapoihin, jotta voitaisiin hahmottaa lähtötilanne ja mitä työltä vaadittaisiin. Yrityksen toimintaa selvitettiin haastattelemalla tilaajayrityksen ohjaajaa. Saatujen lähtötietojen perusteella opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän kombinaatio, jotta voitiin hyödyntää kaikkia mahdollisia tiedonkeruumenetelmiä kuten haastatteluja, havainnointeja ja kyselyjä. Saatujen tietojen avulla pystyttiin hahmottamaan myös työlle asetettuja vaatimuksia ja keräämään tarvittavaa materiaalia teoriaosuuteen.
Työn teoriaosuudessa avattiin ja kuvattiin laajat logistiset käsitteet, joiden kokonaisuus ja yksittäiset vaiheet olivat vaikuttavia tekijöitä tämän työn empiriaosuudessa. Tutkimusprosessin aikana katsottiin tarkemmin jokaisen osa-alueen tärkeyttä työn empiiriosuuden kannalta. Tutkimuksen teoriaosuuden aiheet rajattiin tutkimusongelman soveltuvuuden mukaan seuraavasti: tilaus-toimitusketju, hankintatoimi, varasto, materiaaliohjaus, materiaalitarvelaskenta.
Empiriaosuudessa käytiin läpi työprosessin suunnittelua ja valittua toimintamallia, lähtötietojen kartoittamista, tavoitteiden asettamista sekä ongelmien määrittelyä ja niiden ratkaisuja. Tutkimuksen lopputuloksena kaikki tälle opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja opinnäytetyön lopputuotteena syntyi valmis Excel-työkalu, jonka avulla opinnäytetyön toimeksiantajayritys teoriassa pystyisi hoitaa tehokkaasti hankintaan liittyvät laskelmat. Työkalun käyttöönotto tapahtui kuitenkin vasta tämän opinnäytetyön jälkeen, joten todellisen toimivuuden testaus työympäristössä jäi tutkimuksen lopputuloksen ulkopuolelle.
Työ aloitettiin perehtymällä tilaajayrityksen toimintaan ja toimintatapoihin, jotta voitaisiin hahmottaa lähtötilanne ja mitä työltä vaadittaisiin. Yrityksen toimintaa selvitettiin haastattelemalla tilaajayrityksen ohjaajaa. Saatujen lähtötietojen perusteella opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän kombinaatio, jotta voitiin hyödyntää kaikkia mahdollisia tiedonkeruumenetelmiä kuten haastatteluja, havainnointeja ja kyselyjä. Saatujen tietojen avulla pystyttiin hahmottamaan myös työlle asetettuja vaatimuksia ja keräämään tarvittavaa materiaalia teoriaosuuteen.
Työn teoriaosuudessa avattiin ja kuvattiin laajat logistiset käsitteet, joiden kokonaisuus ja yksittäiset vaiheet olivat vaikuttavia tekijöitä tämän työn empiriaosuudessa. Tutkimusprosessin aikana katsottiin tarkemmin jokaisen osa-alueen tärkeyttä työn empiiriosuuden kannalta. Tutkimuksen teoriaosuuden aiheet rajattiin tutkimusongelman soveltuvuuden mukaan seuraavasti: tilaus-toimitusketju, hankintatoimi, varasto, materiaaliohjaus, materiaalitarvelaskenta.
Empiriaosuudessa käytiin läpi työprosessin suunnittelua ja valittua toimintamallia, lähtötietojen kartoittamista, tavoitteiden asettamista sekä ongelmien määrittelyä ja niiden ratkaisuja. Tutkimuksen lopputuloksena kaikki tälle opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja opinnäytetyön lopputuotteena syntyi valmis Excel-työkalu, jonka avulla opinnäytetyön toimeksiantajayritys teoriassa pystyisi hoitaa tehokkaasti hankintaan liittyvät laskelmat. Työkalun käyttöönotto tapahtui kuitenkin vasta tämän opinnäytetyön jälkeen, joten todellisen toimivuuden testaus työympäristössä jäi tutkimuksen lopputuloksen ulkopuolelle.