Päiväkirjaopinnäytetyö : Kehittyminen kiinteistöassistentin työssä
Mononen, Joni (2020)
Mononen, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826713
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aikana oli tarkoitus seurata työskentelyä ja ammatillista kasvua kiinteistöassistentin työssä 12 viikon ajan aikavälillä 25.5.2020-28.8.2020. Opinnäytetyön tekijä työskenteli tällöin Päijät-Hämeen alueella sijaitsevassa kiinteistöalan yrityksessä. Työskentelyn seuraaminen tapahtui viikoittain kirjaamalla työtehtävien tavoitteet ja analysoimalla omaa työskentelyä sekä kehittämällä mahdollisia ideoita työn parantamiseksi.
Opinnäytetyössä esiteltiin organisaation tehtävät sekä ammattinimikkeelle kuuluvat vastuutehtävät ja niiden sisältö. Ennen seurantaviikkojen alkamista analysoitiin oman osaamisen lähtökohdat ja kerrottiin keskeisimpiä ajatuksia omasta työnkuvasta.
Työn analysoinnin aikana seurattiin omaa osaamista ja haettiin tietoa erilaisista lähteistä havaintojen tukemiseksi. Samalla verrattiin lähteiden kautta hankittua uutta tietoa nykyiseen osaamiseen ja pohdittiin vaihtoehtoisia toimintatapoja ongelmien ratkaisemiseksi. Lähteiden keräämisen aikana pystyttiin soveltamaan uusia toimintatapoja tuleviin haasteisiin ja toimimaan näiden opettamalla tavalla.
Opinnäytetyön loppua kohden havaittiin uusia tiedostamattomia piirteitä omasta työskentelystä ja siitä, millaisia tiimityöskentelyn tapoja työssä on käytetty. Tätä analysoimalla pystyttiin tiedostamaan henkilökohtaiset puutteet ja valmistautumaan tulevaa varten näiden puutteiden kehittämisellä.
Vuorovaikutustaidot osoittautuivat kiinteistöassistentin työnkuvassa tärkeimmäksi piirteeksi. Selkeä, yksinkertainen ja harkittu kommunikointi on vuorovaikutuksessa keskeistä.
Opinnäytetyössä esiteltiin organisaation tehtävät sekä ammattinimikkeelle kuuluvat vastuutehtävät ja niiden sisältö. Ennen seurantaviikkojen alkamista analysoitiin oman osaamisen lähtökohdat ja kerrottiin keskeisimpiä ajatuksia omasta työnkuvasta.
Työn analysoinnin aikana seurattiin omaa osaamista ja haettiin tietoa erilaisista lähteistä havaintojen tukemiseksi. Samalla verrattiin lähteiden kautta hankittua uutta tietoa nykyiseen osaamiseen ja pohdittiin vaihtoehtoisia toimintatapoja ongelmien ratkaisemiseksi. Lähteiden keräämisen aikana pystyttiin soveltamaan uusia toimintatapoja tuleviin haasteisiin ja toimimaan näiden opettamalla tavalla.
Opinnäytetyön loppua kohden havaittiin uusia tiedostamattomia piirteitä omasta työskentelystä ja siitä, millaisia tiimityöskentelyn tapoja työssä on käytetty. Tätä analysoimalla pystyttiin tiedostamaan henkilökohtaiset puutteet ja valmistautumaan tulevaa varten näiden puutteiden kehittämisellä.
Vuorovaikutustaidot osoittautuivat kiinteistöassistentin työnkuvassa tärkeimmäksi piirteeksi. Selkeä, yksinkertainen ja harkittu kommunikointi on vuorovaikutuksessa keskeistä.