Nettiajanvarauksen kehittäminen : Case AITO Työterveys
Henttonen, Kristiina (2020)
Henttonen, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää AITO Työterveyden sähköistä ajanvarausjärjestelmää eli nettiajanvarausta. Tavoitteena oli kehittää nykyisestä nettivarausjärjestelmästä toimivampi järjestelmä, joka sekä palvelee asiakkaita nykypäivän tarpeiden mukaan että on helppo toiminnoiltaan myös henkilökunnan näkökulmasta. Ajatus tälle opinnäytetyölle AITO Työterveydessä lähti käytännön työssä esiin nousseesta tarpeesta. Tämän kehittämistyön perusteella on tarkoitus suunnitella ja myöhäisemmässä vaiheessa myös toteuttaa onnistunut nettiajanvarausjärjestelmän käyttöönotto. Tutkimuskysymykset tälle työlle olivat 1) Millainen on toimiva nettiajanvarausjärjestelmä? 2) Mitkä tekijät vaikuttavat uuden nettiajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon?
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja tehtiin toimintatutkimuksen keinoin. Toimintatutkimus valikoitui lähestymistavaksi, koska opinnäytetyön aiheena oli yrityksen käytännön ongelma ja tällä kehittämistyöllä pyrittiin saamaan aikaan muutosta. Aineiston keräämiseksi toteutettiin kvalitatiivinen kyselytutkimus. Lisäksi teoreettisen viitekehyksen rakentamiseen käytettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaista kirjallisuutta ja muita julkaisuja.
Tuloksista sekä kirjallisuudesta selvisi, että digitaalinen kehitys on kiihtymässä myös sosiaali- ja terveysalalla ja kiinnostusta on erityisesti toimivampaa (netti)ajanvarausta kohtaan. On tärkeää huomioida käyttäjät asiakaskokemuksen kautta ja ottaa se jatkossakin huomioon palveluiden kehittämisessä niin työterveydessä kuin muuallakin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että oleellisimmat asiat mitkä tekevät jonkin järjestelmän toimivaksi ovat sen käytettävyys ja sitä kautta myös asiakaskokemus. Käyttöönottoon taas vaikuttuvat avoin ja oikea-aikainen yhteistyö järjestelmän palveluntuottajan kanssa sekä muutosjohtaminen että riittävä asiakkaiden ja työntekijöiden ohjeistus ja opastus.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja tehtiin toimintatutkimuksen keinoin. Toimintatutkimus valikoitui lähestymistavaksi, koska opinnäytetyön aiheena oli yrityksen käytännön ongelma ja tällä kehittämistyöllä pyrittiin saamaan aikaan muutosta. Aineiston keräämiseksi toteutettiin kvalitatiivinen kyselytutkimus. Lisäksi teoreettisen viitekehyksen rakentamiseen käytettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaista kirjallisuutta ja muita julkaisuja.
Tuloksista sekä kirjallisuudesta selvisi, että digitaalinen kehitys on kiihtymässä myös sosiaali- ja terveysalalla ja kiinnostusta on erityisesti toimivampaa (netti)ajanvarausta kohtaan. On tärkeää huomioida käyttäjät asiakaskokemuksen kautta ja ottaa se jatkossakin huomioon palveluiden kehittämisessä niin työterveydessä kuin muuallakin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että oleellisimmat asiat mitkä tekevät jonkin järjestelmän toimivaksi ovat sen käytettävyys ja sitä kautta myös asiakaskokemus. Käyttöönottoon taas vaikuttuvat avoin ja oikea-aikainen yhteistyö järjestelmän palveluntuottajan kanssa sekä muutosjohtaminen että riittävä asiakkaiden ja työntekijöiden ohjeistus ja opastus.