Työnhakijakokemuksen parantaminen
Maaranen, Mariia (2020)
Maaranen, Mariia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726506
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin työnhakijakokemusta kohdeyrityksen rekrytointiprosessissa. Tutkimus rajattiin ulkoiseen, tuotannon puolen rekrytointiin. Työnhakijakokemuksen parantaminen on yritykselle ajankohtaista, sillä kohdeyritys haluaa jatkossakin olla yksi alansa johtavimmista yrityksistä. Kilpailu työnhakijoista on kovaa, jolloin yrityksen hakijakokemus täytyy olla erinomainen. Hyvällä hakijakokemuksella taas saadaan työnantajamielikuvaa kirkastettua. Tutkimuksen tavoitteena oli saada konkreettisia kehitysehdotuksia työnhakijakokemuksen parantamiseksi. Kvalitatiivinen haastattelututkimus toteutettiin 15.10.2020-
30.10.2020 välisenä aikana ja yhteensä haastateltavia oli 10, joista kuusi vastasi työnantajanäkökulmasta ja neljä työnhakijakokemuksestaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tärkeimmät hakijakokemukseen vaikuttavat tekijät ovat
hakijaviestintä, aikataulutus sekä ”puskaradio”. Suurimmat kehityskohteet kohdeyrityksessä ovat esimiehen ja rekrytoijan välinen kommunikointi, palautteen antaminen ja kysyminen sekä hakijaviestinnän laatu ja väliaikatiedot. Yleisesti ottaen hakijoilla oli hyvä hakijakokemus. Hyvinä puolina koettiin muun muassa tehokkuus, tasa-arvoisuus, työnjako
sekä matalat hakukriteerit.
Kehitysideaksi nousi esimiehille järjestettävät rekrytointikoulutukset, palautteen kysyminen
ja antaminen osana rekrytointiprosessia sekä mallipohjien käyttäminen työpaikkailmoituksissa sekä hakijaviestinnässä. Lisäksi työnantajamielikuvaa voisi kehittää positiivisten palautteiden jakamisella sekä aidoilla ja helposti lähestyttävillä julkaisuilla sosiaalisessa mediassa. Jatkotutkimuksehdotuksena on palautteiden seuraaminen ja tutkiminen pidemmällä
aikavälillä sekä syventyminen tuotanto- ja asiantuntijapuolen sekä esimiesten ja rekrytoijien väliseen yhteistyöhön.
30.10.2020 välisenä aikana ja yhteensä haastateltavia oli 10, joista kuusi vastasi työnantajanäkökulmasta ja neljä työnhakijakokemuksestaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tärkeimmät hakijakokemukseen vaikuttavat tekijät ovat
hakijaviestintä, aikataulutus sekä ”puskaradio”. Suurimmat kehityskohteet kohdeyrityksessä ovat esimiehen ja rekrytoijan välinen kommunikointi, palautteen antaminen ja kysyminen sekä hakijaviestinnän laatu ja väliaikatiedot. Yleisesti ottaen hakijoilla oli hyvä hakijakokemus. Hyvinä puolina koettiin muun muassa tehokkuus, tasa-arvoisuus, työnjako
sekä matalat hakukriteerit.
Kehitysideaksi nousi esimiehille järjestettävät rekrytointikoulutukset, palautteen kysyminen
ja antaminen osana rekrytointiprosessia sekä mallipohjien käyttäminen työpaikkailmoituksissa sekä hakijaviestinnässä. Lisäksi työnantajamielikuvaa voisi kehittää positiivisten palautteiden jakamisella sekä aidoilla ja helposti lähestyttävillä julkaisuilla sosiaalisessa mediassa. Jatkotutkimuksehdotuksena on palautteiden seuraaminen ja tutkiminen pidemmällä
aikavälillä sekä syventyminen tuotanto- ja asiantuntijapuolen sekä esimiesten ja rekrytoijien väliseen yhteistyöhön.