BRÄNDIN RAKENTAMISESTA PALVELUMUOTOILUUN : – Uusia työtapoja ja työkaluja
Nupponen, Minna (2011)
Nupponen, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on palvelumuotoilu ja palvelumuotoilun toteuttaminen mark-kinointiviestintätoimistossa. Työn tavoitteena on selvittää uusin käsitys palvelusta ja palvelumuotoilusta sekä saavuttaa ymmärrys, mitä toimintatapoja ja työkaluja käyte-tään palvelumuotoilussa. Työn toisena tavoitteena on selvittää, mitä työkaluja tai työ-tapoja tulisi ottaa käyttöön markkinointiviestintätoimistossa, jotta se pystyisi lisäämään palvelumuotoilun palvelutarjontaansa. Tilaaja on markkinointiviestintätoimisto Nitro ID.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Työllä pyritään palvelumuotoilun entistä parempaan ymmärtämiseen. Ymmärrys pyritään saavuttamaan keräämällä tietoa ilmiöstä ja kerätyn tiedon järjestelyyn tavoitetta palvelevalla tavalla. Työssä verrataan palvelumuotoilun prosessia, prosessin vaiheita ja vaiheiden tavoitteita brändin rakentamisen vaiheisiin ja tavoitteisiin. Työ on teoreettinen taustakartoitus, jonka pohjalta työn tilaaja jatkaa oman toimintansa kehittämistä.
Markkinointiviestintätoimisto tekee nykyisin yrityskuvan ja brändin rakentamista. Näillä ja design management -prosessilla on hyvin paljon yhteistä palvelumuotoilun kanssa, vaikka työkaluissa onkin kohteen luonteesta riippuen eroa. Kummassakin on kyse asiakkaan kokemuksesta.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Työllä pyritään palvelumuotoilun entistä parempaan ymmärtämiseen. Ymmärrys pyritään saavuttamaan keräämällä tietoa ilmiöstä ja kerätyn tiedon järjestelyyn tavoitetta palvelevalla tavalla. Työssä verrataan palvelumuotoilun prosessia, prosessin vaiheita ja vaiheiden tavoitteita brändin rakentamisen vaiheisiin ja tavoitteisiin. Työ on teoreettinen taustakartoitus, jonka pohjalta työn tilaaja jatkaa oman toimintansa kehittämistä.
Markkinointiviestintätoimisto tekee nykyisin yrityskuvan ja brändin rakentamista. Näillä ja design management -prosessilla on hyvin paljon yhteistä palvelumuotoilun kanssa, vaikka työkaluissa onkin kohteen luonteesta riippuen eroa. Kummassakin on kyse asiakkaan kokemuksesta.