K-ryhmän ulkoinen kriisiviestintä koronavirusepidemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana
Laaksonen, Elli (2020)
Laaksonen, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526344
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin K-ryhmän ulkoista kriisiviestintää keväällä 2020 koronavirusepidemian aiheuttamien poikkeusolojen aikana. K-ryhmän sosiaalisen median kanavista tutkimuksessa käytettiin Facebookia, Twitteriä sekä Instagramia. Työn tavoitteena oli tutkia, kuinka K-ryhmä onnistui ulkoisessa kriisiviestinnässään. Tutkimuskysymykset olivat, kuinka ulkoinen kriisiviestintä tavoitti kohderyhmän eli suomalaiset ja Suomessa asuvat ja kuinka merkityksellistä kriisiviestintä kohderyhmän kannalta oli.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kriisin määritelmiä, kriisilajeja, kriisin syitä ja seurauksia sekä kriisiviestintää ja sen ominaispiirteitä. Lisäksi käsiteltiin koronavirusta ja sen vaikutuksia niin globaalisti kuin Suomessakin. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin lisäksi poikkeusolojen aikaiseen viestintään ja K-ryhmään.
Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja siinä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa selvisi, että K-ryhmän ulkoinen kriisiviestintä onnistui hyvin keväällä 2020. Viestintä oli niin yhtiön strategian kuin kriisiviestinnän periaatteiden mukaista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kriisin määritelmiä, kriisilajeja, kriisin syitä ja seurauksia sekä kriisiviestintää ja sen ominaispiirteitä. Lisäksi käsiteltiin koronavirusta ja sen vaikutuksia niin globaalisti kuin Suomessakin. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin lisäksi poikkeusolojen aikaiseen viestintään ja K-ryhmään.
Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja siinä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa selvisi, että K-ryhmän ulkoinen kriisiviestintä onnistui hyvin keväällä 2020. Viestintä oli niin yhtiön strategian kuin kriisiviestinnän periaatteiden mukaista.