Pajanuorten liikunta-aktiivisuus ja liikunta-aktiivisuuden tukeminen
Sorsakari, Pauli (2020)
Lataukset:
Sorsakari, Pauli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120526351
Tiivistelmä
Nuorten työpajojen pajavalmennuksessa painotetaan kokonaisvaltaista valmennusta. Tavoitteet määritellään henkilökohtaisesti jokaiselle valmennettavalle, vaikkakin terveys- ja hyvinvointikasvatus on osa jokaisen valmennettavan pajajaksoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten pajavalmennusjakson liikunnan vaikutuksia valmennuksen tavoitteiden onnistumiseen ja nuorten hyvinvointiin. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään miten pysyviä pajajakson terveyskasvatuksen tulokset ovat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä liikunnan merkitystä pajavalmennuksen työkaluna. Lisäksi tämä opinnäytetyö antaa tutkittua tietoa pajanuorten lähettäville tahoille siitä, miten suuri merkitys liikunnalla ja terveyskasvatuksella on pajajaksojen tavoitteiden onnistumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, missä haastateltiin kolmea pajavalmentajaa ja kahta pajavalmennuksessa ollutta nuorta heidän kokemuksistaan liikunnasta pajavalmennuksessa. Aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan pajajakson liikunnalla ja liikunnallisuuden lisäämisellä on selkeä positiivinen vaikutus nuorten arkielämän laatuun. Nuorten arkirytmi normalisoituu, heidän itsetunnossaan on havaittavissa hyvänlaatuisia muutoksia ja he kokevat sosiaalista vahvistumista liikunnan ansiosta.
Haastatteluista selvisi, että nuoret kokevat liikuntasessioiden tukevan pajalla tehtäviä varsinaisia valmennustavoitteita. Nuoret aloittavat liikunnan harrastamisen myös vapaa-aikana ja näin liikunta jää pysyväksi osaksi monen nuoren pajajakson jälkeistä arkea.
Opinnäytetyön havaintojen perusteella yhteistyö nuoren kanssa varsinaisen pajajakson jälkeen olisi tarpeellista. Näin voitaisiin saada vielä pysyvämpiä vaikutuksia nuorten terveydessä ja samalla tukea yhteistyötä eri liikuntaharrastuksia järjestävien toimijoiden kesken.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten pajavalmennusjakson liikunnan vaikutuksia valmennuksen tavoitteiden onnistumiseen ja nuorten hyvinvointiin. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään miten pysyviä pajajakson terveyskasvatuksen tulokset ovat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä liikunnan merkitystä pajavalmennuksen työkaluna. Lisäksi tämä opinnäytetyö antaa tutkittua tietoa pajanuorten lähettäville tahoille siitä, miten suuri merkitys liikunnalla ja terveyskasvatuksella on pajajaksojen tavoitteiden onnistumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, missä haastateltiin kolmea pajavalmentajaa ja kahta pajavalmennuksessa ollutta nuorta heidän kokemuksistaan liikunnasta pajavalmennuksessa. Aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan pajajakson liikunnalla ja liikunnallisuuden lisäämisellä on selkeä positiivinen vaikutus nuorten arkielämän laatuun. Nuorten arkirytmi normalisoituu, heidän itsetunnossaan on havaittavissa hyvänlaatuisia muutoksia ja he kokevat sosiaalista vahvistumista liikunnan ansiosta.
Haastatteluista selvisi, että nuoret kokevat liikuntasessioiden tukevan pajalla tehtäviä varsinaisia valmennustavoitteita. Nuoret aloittavat liikunnan harrastamisen myös vapaa-aikana ja näin liikunta jää pysyväksi osaksi monen nuoren pajajakson jälkeistä arkea.
Opinnäytetyön havaintojen perusteella yhteistyö nuoren kanssa varsinaisen pajajakson jälkeen olisi tarpeellista. Näin voitaisiin saada vielä pysyvämpiä vaikutuksia nuorten terveydessä ja samalla tukea yhteistyötä eri liikuntaharrastuksia järjestävien toimijoiden kesken.