Pandemiatilanteen vaikutukset suomalaisten yritysten digitaaliseen markkinointiin
Malinen, Niklas; Juvonen, Mika (2020)
Malinen, Niklas
Juvonen, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on COVID-19-pandemian vaikutukset merkittävien suomalaisten yritysten digitaaliseen markkinointiin sekä uusien työkalujen ja käyttäytymismallien pohtiminen yrityksiä varten seuraaviin vastaavanlaisiin maailmantilanteisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi myös digitaalisen markkinoinnin eri keinoja, jotta voidaan ymmärtää pandemian erilaisia vaikutuksia eri keinoihin.
Molemmat opinnäytetyön tekijöistä työskentelevät vakituisesti yrityksissä, jotka näkyvät vahvasti maamme digitaalisen markkinoinnin pelikentällä. Opinnäytteen tarkoituksena on selvittää, kuinka kohdeyritysten digitaalinen markkinointi on kärsinyt vallitsevasta pandemiasta ja vastaavasti myös, mitä positiivisia asioita on jo huomattu pandemian seurauksena.
Opinnäytetyössä tehtiin kirjoituspöytätutkimusta sekä haastateltiin sähköpostitse viittä eri merkittävän suomalaisen yrityksen edustajaa. Kirjoituspöytätutkimus tarkoittaa, että työssä on paneuduttu olemassa oleviin lähdemateriaaleihin. Aiheen tuoreuden takia lähteet ovat valtaosin internet lähteitä.
Opinnäytetyön teon aikana pandemia on elänyt moneen suuntaan. On ollut rauhallisempia jaksoja, sekä aggressiivisempia jaksoja. Rokotteen saamisesta pandemiaa vastaan ei ole vielä tietoa, joten yritykset joutuvat koko ajan miettimään keinoja selviytyä vallitsevasta tilanteesta tietämättään tilanteen kestoa.
Haastattelututkimuksen vastausten avulla saatiin selville monia pandemian tuomia mielenkiintoisia niin negatiivisia kuin positiivisiakin vaikutuksia yritysten digitaalisen myynnin ja markkinoinnin prosesseihin. Yritysten tulee panostaa entistä enemmän tulevaisuudessa kaikkien työntekijöiden digitaaliseen osaamiseen, sillä suurimmaksi osaksi etätyö edellyttää digitaalisten laitteiden sekä palveluiden hallintaa ja tietämystä niistä, jotta asiakasta osataan myös ohjata näissä kanavissa. Yritysten tulee luoda valmiiksi myös toimintamalli vastaavanlaisia kriisitilanteita ajatellen, jotta osataan toimia tehokkaasti myös tulevaisuuden kriiseissä. The topic of this thesis is the effect of the COVID-19 pandemic on the digital marketing of major Finnish companies, as well as the consideration of new tools and behavioral models for companies in the following similar situations in the world. Both thesis authors work permanently in companies that are highly visible in our country’s digital marketing field. The purpose of the thesis is to find out how the digital marketing of the target companies has suffered from the current pandemic and, correspondingly, also what positive things have already been noticed as a result of the pandemic.
In the thesis, a desk research was conducted and email interviews were conducted with representatives of five significant Finnish companies. Desk research means that the work has focused on existing source materials. Due to the freshness of the topic, the sources are mostly internet sources.
During the thesis, the pandemic has developed into various directions. There have been calmer phases and more aggressive phases. There is no information yet on how to get a vaccine against a pandemic, so companies constantly need to think of ways to cope with the current situation, without knowing the duration of the situation.
The interviews revealed a number of interesting both negative and positive effects of the pandemic on companies’ digital sales and marketing processes. In the future, companies must invest even more in the digital skills of all employees, as distance working requires management and know-how of digital devices and services so that the personnel is able to guide the customers through these channels as well. Companies must also create an operating model for similar crisis situations in order to be able to act effectively in future crises as well.
Molemmat opinnäytetyön tekijöistä työskentelevät vakituisesti yrityksissä, jotka näkyvät vahvasti maamme digitaalisen markkinoinnin pelikentällä. Opinnäytteen tarkoituksena on selvittää, kuinka kohdeyritysten digitaalinen markkinointi on kärsinyt vallitsevasta pandemiasta ja vastaavasti myös, mitä positiivisia asioita on jo huomattu pandemian seurauksena.
Opinnäytetyössä tehtiin kirjoituspöytätutkimusta sekä haastateltiin sähköpostitse viittä eri merkittävän suomalaisen yrityksen edustajaa. Kirjoituspöytätutkimus tarkoittaa, että työssä on paneuduttu olemassa oleviin lähdemateriaaleihin. Aiheen tuoreuden takia lähteet ovat valtaosin internet lähteitä.
Opinnäytetyön teon aikana pandemia on elänyt moneen suuntaan. On ollut rauhallisempia jaksoja, sekä aggressiivisempia jaksoja. Rokotteen saamisesta pandemiaa vastaan ei ole vielä tietoa, joten yritykset joutuvat koko ajan miettimään keinoja selviytyä vallitsevasta tilanteesta tietämättään tilanteen kestoa.
Haastattelututkimuksen vastausten avulla saatiin selville monia pandemian tuomia mielenkiintoisia niin negatiivisia kuin positiivisiakin vaikutuksia yritysten digitaalisen myynnin ja markkinoinnin prosesseihin. Yritysten tulee panostaa entistä enemmän tulevaisuudessa kaikkien työntekijöiden digitaaliseen osaamiseen, sillä suurimmaksi osaksi etätyö edellyttää digitaalisten laitteiden sekä palveluiden hallintaa ja tietämystä niistä, jotta asiakasta osataan myös ohjata näissä kanavissa. Yritysten tulee luoda valmiiksi myös toimintamalli vastaavanlaisia kriisitilanteita ajatellen, jotta osataan toimia tehokkaasti myös tulevaisuuden kriiseissä.
In the thesis, a desk research was conducted and email interviews were conducted with representatives of five significant Finnish companies. Desk research means that the work has focused on existing source materials. Due to the freshness of the topic, the sources are mostly internet sources.
During the thesis, the pandemic has developed into various directions. There have been calmer phases and more aggressive phases. There is no information yet on how to get a vaccine against a pandemic, so companies constantly need to think of ways to cope with the current situation, without knowing the duration of the situation.
The interviews revealed a number of interesting both negative and positive effects of the pandemic on companies’ digital sales and marketing processes. In the future, companies must invest even more in the digital skills of all employees, as distance working requires management and know-how of digital devices and services so that the personnel is able to guide the customers through these channels as well. Companies must also create an operating model for similar crisis situations in order to be able to act effectively in future crises as well.