3000 km Roomaan -menetelmän kehittäminen ja markkinointisuunnitelma
Leponiemi-Arponen, Tarja (2020)
Leponiemi-Arponen, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa nuorille suunnatusta 3000 km Roomaan -menetelmän nykytilanteesta ja sen mahdollisuuksista. Havaitsin keräämieni aineistojen ja harjoittelukokemuksien perusteella puutteita ja haasteita menetelmän nykyisessä mallissa. Näiden perusteella muodostui tarve tehdä 3000 km Roomaan -menetelmälle markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyöni sisältää myös menetelmän kehittämistä Klaari Helsinki harjoittelujakson ajalta.
Menetelmä on Pääkaupunkiseudun mopotoiminnan kehittämä. Sen kohderyhmä on yläasteikäiset oppilaat ja toisen asteen opiskelijat. Työn tilaajana on Helsingin kaupungin Malmin nuorisotyöyksikkö. Työhön liittyy myös muita toimijoita, Klaari Helsinki ja pääkaupunkiseudun mopotoiminta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan markkinointisuunnitelman suunnitteluun ja
toteutukseen sekä tutustutaan peruskoulujen opetussuunnitelmaan.
Työn menetelmäosuus koostuu elokuvan nähneiden nuorten ja ohjaajien haastatteluista sekä ydinryhmän henkilöiden haastatteluista. Haastatelut on toteutettu puolistrukturoituina ja vapaamuotoisina haastatteluina. Aineistoihin kuuluu myös oppitunneilla olleiden oppilaiden Webropol-palautteet. Opinnäytetyössä on hyödynnetty harjoittelun aikana tekemiäni päiväkirjamerkintöjä ja oppituntihavaintoja sekä kouluhenkilöstön kanssa käytyjen vapaamuotoisten keskusteluiden antia. Aineistoa täydentävänä menetelmänä käytin ideointimenetelmää 8*8.
Työni tuotoksena on menetelmän markkinointisuunnitelma, johon sovelsin SOSTAC®-
markkinointimallin vaiheita. Markkinointisuunnitelma koostuu kuudesta vaiheesta.
Menetelmä on Pääkaupunkiseudun mopotoiminnan kehittämä. Sen kohderyhmä on yläasteikäiset oppilaat ja toisen asteen opiskelijat. Työn tilaajana on Helsingin kaupungin Malmin nuorisotyöyksikkö. Työhön liittyy myös muita toimijoita, Klaari Helsinki ja pääkaupunkiseudun mopotoiminta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan markkinointisuunnitelman suunnitteluun ja
toteutukseen sekä tutustutaan peruskoulujen opetussuunnitelmaan.
Työn menetelmäosuus koostuu elokuvan nähneiden nuorten ja ohjaajien haastatteluista sekä ydinryhmän henkilöiden haastatteluista. Haastatelut on toteutettu puolistrukturoituina ja vapaamuotoisina haastatteluina. Aineistoihin kuuluu myös oppitunneilla olleiden oppilaiden Webropol-palautteet. Opinnäytetyössä on hyödynnetty harjoittelun aikana tekemiäni päiväkirjamerkintöjä ja oppituntihavaintoja sekä kouluhenkilöstön kanssa käytyjen vapaamuotoisten keskusteluiden antia. Aineistoa täydentävänä menetelmänä käytin ideointimenetelmää 8*8.
Työni tuotoksena on menetelmän markkinointisuunnitelma, johon sovelsin SOSTAC®-
markkinointimallin vaiheita. Markkinointisuunnitelma koostuu kuudesta vaiheesta.