Ikääntyneen mielenterveysasiakkaan asiakaslähtöisyyden toteutuminen kotihoidossa työskentelevien hoitajien kokemana
Mononen, Jenna; Kiviharju, Sanni; Potinoja, Heidi (2020)
Mononen, Jenna
Kiviharju, Sanni
Potinoja, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitajien kokemuksia ikääntyneen mielenterveysasiakkaan asiakaslähtöisyyden toteutumisesta kotihoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota Soiten kotihoidossa työskentelevät hoitajat voisivat hyödyntää työssään asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi ikääntyneiden mielenterveysasiakkaiden kohdalla. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluna ja siihen osallistui neljä lähihoitajaa ja kaksi sairaanhoitajaa Soiten erään alueen kotihoidosta. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajat kokivat asiakaslähtöisen hoitotyön toteutumisen perustuvan asiakkaan yksilöllisyyden huomiointiin ja hoitotyön lakeihin. Moni nosti esiin myös hoito- ja palvelusuunnitelman tärkeyden. Kehittämiskohteena nousi esiin ajan riittämättömyys ja hoitajien pysyvyys. Hoitajat kokivat tarvitsevansa lisää koulutusta ja toivoivat mielenterveyspalveluiden tehostamista. Myös yhteistyötä omaisten kanssa toivottiin enemmän. Tulosten mukaan myös hoitajien jaksamisella oli vaikutusta asiakaslähtöiseen hoitotyöhön. Kantavina voimavaroina hoitajat pitivät työkavereita, kokemusta sekä koulutusta.
Johtopäätöksenä oli, että asiakaslähtöisen hoitotyön perusta on hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen yhdessä asiakkaan kanssa, sekä asiakkaan yksilöllisyyden kunnioittaminen hoidon suunnittelussa. Asiakaslähtöisen hoitotyön toteutuksessa on kuitenkin huomioitava hoitajien jaksaminen ja voimavarojen riittävyys. Hoitajien osaamista mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta ja yhteistyön tehostamisesta mielenterveysyksiköiden kanssa voidaan parantaa koulutuksen ja työhön perehdytyksen avulla. Kehitysideana ilmeni oman hoitotiimin kokoaminen kotihoidon mielenterveysasiakkaita varten.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun pohditaan, miten asiakaslähtöistä hoitotyötä voitaisiin kehittää ikääntyneiden mielenterveysasiakkaiden kohdalla kotihoidossa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan hoitajat kokivat asiakaslähtöisen hoitotyön toteutumisen perustuvan asiakkaan yksilöllisyyden huomiointiin ja hoitotyön lakeihin. Moni nosti esiin myös hoito- ja palvelusuunnitelman tärkeyden. Kehittämiskohteena nousi esiin ajan riittämättömyys ja hoitajien pysyvyys. Hoitajat kokivat tarvitsevansa lisää koulutusta ja toivoivat mielenterveyspalveluiden tehostamista. Myös yhteistyötä omaisten kanssa toivottiin enemmän. Tulosten mukaan myös hoitajien jaksamisella oli vaikutusta asiakaslähtöiseen hoitotyöhön. Kantavina voimavaroina hoitajat pitivät työkavereita, kokemusta sekä koulutusta.
Johtopäätöksenä oli, että asiakaslähtöisen hoitotyön perusta on hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen yhdessä asiakkaan kanssa, sekä asiakkaan yksilöllisyyden kunnioittaminen hoidon suunnittelussa. Asiakaslähtöisen hoitotyön toteutuksessa on kuitenkin huomioitava hoitajien jaksaminen ja voimavarojen riittävyys. Hoitajien osaamista mielenterveysasiakkaan kohtaamisesta ja yhteistyön tehostamisesta mielenterveysyksiköiden kanssa voidaan parantaa koulutuksen ja työhön perehdytyksen avulla. Kehitysideana ilmeni oman hoitotiimin kokoaminen kotihoidon mielenterveysasiakkaita varten.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun pohditaan, miten asiakaslähtöistä hoitotyötä voitaisiin kehittää ikääntyneiden mielenterveysasiakkaiden kohdalla kotihoidossa.