Esimiestyön kehittäminen sähköisen palvelun käyttöönotossa sosiaali- ja terveysalalla
Kela, Kirsi (2020)
Kela, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325978
Tiivistelmä
Edellisinä vuosina organisaatioihin liittyvä muutospaine on lisääntynyt. Tämän päivän yksi merkittävistä ilmiöistä onkin digitalisaatio. Sähköisten palveluiden myötä ihmisten, yhteisöjen ja yritysten mahdollisuudet julkisten palvelujen käyttämiseen paikkaan ja ai-kaan katsomatta lisääntyvät.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hoitotyön esimiehet voivat vaikuttaa sähköisten palveluiden käyttöönoton onnistumisessa Kainuun sotessa. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tiedon tuottaminen siitä, mitä hoitotyön esimiesten olisi hyvä huomioida sähköisten palveluiden käyttöönotossa Kainuun sotessa. Opinnäytetyö to-teutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana.
Tuloksina oli konkreettisia keinoja. Sähköistä palvelua käyttöönottaessa esimiehen tulee jakaa vastuuta alaisille, osallistua työntekijöiden ohella, suhtautua positiivisesti sekä järjestää sopivat tilat uuden palvelun käyttöä varten. Hänen tehtäväkseen nähtiin myös sähköisen palvelun arvioinnin organisointi sekä alaisille että asiakkaille. Esimiehen vastuulla on lisäksi huomioida asiakasnäkökulma. Jatkotutkimusaiheena voisi tulevaisuudessa olla asiakkaiden näkemykset sähköisistä palveluista kuten Omasotesta. In previous years, the pressure for organisational change has increased. One of the most significant present-day phenomena is digitalisation. With electronic services, peo-ple, communities and organizations have increased opportunities to access public ser-vices regardless of the place or time.
The aim of the thesis was to explore how nursing supervisors can influence the success of introducing electronic services in Kainuu Social and Health Care Joint Authority. The development task was to produce information on what nursing supervisors should consider in the introduction of the electronic services in Kainuu Social and Health Care Joint Authority. The thesis was implemented as the developmental research activity.
The results were concrete means. In the introduction of the electronic services, the su-pervisor should share responsibility with the employees, participate alongside the em-ployees, be positive and organize suitable facilities for the use of the new service. The supervisor was also seen as responsible for organizing service evaluation for both the employees and clients. It is also the responsibility of the supervisor to consider the client perspective. In the future, it would be good to explore clients’ views of electronic services like Omasote.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hoitotyön esimiehet voivat vaikuttaa sähköisten palveluiden käyttöönoton onnistumisessa Kainuun sotessa. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tiedon tuottaminen siitä, mitä hoitotyön esimiesten olisi hyvä huomioida sähköisten palveluiden käyttöönotossa Kainuun sotessa. Opinnäytetyö to-teutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana.
Tuloksina oli konkreettisia keinoja. Sähköistä palvelua käyttöönottaessa esimiehen tulee jakaa vastuuta alaisille, osallistua työntekijöiden ohella, suhtautua positiivisesti sekä järjestää sopivat tilat uuden palvelun käyttöä varten. Hänen tehtäväkseen nähtiin myös sähköisen palvelun arvioinnin organisointi sekä alaisille että asiakkaille. Esimiehen vastuulla on lisäksi huomioida asiakasnäkökulma. Jatkotutkimusaiheena voisi tulevaisuudessa olla asiakkaiden näkemykset sähköisistä palveluista kuten Omasotesta.
The aim of the thesis was to explore how nursing supervisors can influence the success of introducing electronic services in Kainuu Social and Health Care Joint Authority. The development task was to produce information on what nursing supervisors should consider in the introduction of the electronic services in Kainuu Social and Health Care Joint Authority. The thesis was implemented as the developmental research activity.
The results were concrete means. In the introduction of the electronic services, the su-pervisor should share responsibility with the employees, participate alongside the em-ployees, be positive and organize suitable facilities for the use of the new service. The supervisor was also seen as responsible for organizing service evaluation for both the employees and clients. It is also the responsibility of the supervisor to consider the client perspective. In the future, it would be good to explore clients’ views of electronic services like Omasote.