Varhaiskasvatuksen opettajien näkemys varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyöstä
Törmäkangas, Titta; Koppinen, Sara (2020)
Törmäkangas, Titta
Koppinen, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyön toimivuutta tai toimimattomuutta Vantaalla. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia, näkemyksiä, tietämystä ja tunteita lastensuojeluun liittyen sekä tuoda esille varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä yhteistyön toteutumiseen, haasteisiin ja kehittämiseen liittyen. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, vaikuttaako varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyön toimivuus tai toimimattomuus lasten ja perheiden hyvinvointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin sisällönanalyysina teemoittelua ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan Vantaalla työskentelevän varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin lasten ja perheiden hyvinvointiin, lastensuojeluun ja varhaiskasvatukseen. Keskeisimmät tulokset tutkimusongelmaan nähden olivat näkemykset siitä, että yhteistyössä lastensuojelun kanssa on edelleen paljon haasteita, mutta toimiessaan yhteistyö varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välillä on lapsen edun mukaista. Haastateltavat varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat, ettei negatiivisetkaan ajatukset ja tunteet lastensuojelua kohtaan saa vaikuttaa yhteistyöhön tai lapsen avun saantiin. Opinnäytetyön tulosten pohjalta tiedostetaan entistä paremmin varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyön haasteet, ja näin ollen sitä pystytään kehittämään. Voidaan siis todeta, että opinnäytetyön tuloksista on hyötyä niin varhaiskasvatukselle, lastensuojelulle kuin yhteiskunnallisestikin.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, lastensuojelu, lapsiperheiden hyvinvointi The purpose of this thesis was to study the functionality of the cooperation of early childhood education and child protection in Vantaa. The objective of this study was to clarify the thoughts, views, knowledge and feelings of early childhood education teachers in connection with child protection. The objective was also to highlight the views of the teachers on the challenges and possible development areas connected to the cooperation implementation. The objective was also to research whether the functionality of the cooperation between early childhood education and child protection affects the welfare of the children and families.
The survey was carried out as a qualitative study using content analysis and theme interviews. The research material consisted of interviews with eight early childhood education teachers around the city of Vantaa. The theoretical frame of reference includes welfare of the children and families, child protection and early childhood education. The most central results in respect to the research problem were views that there are still many challenges in the cooperation with child protection but in action the cooperation between early childhood education and child protection acts in the interests of the child. The interviewees told that negative feelings and thoughts of child protection must not interfere in helping the child.
Based on the results it was found that the cooperation challenges between the early childhood education teachers and child protection are realized better than before and it is possible thus to develop it. Therefore, it can be stated that the results of this thesis are beneficial to early childhood education, child protection and society.
Keywords: early childhood education, child protection, welfare of families with children
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin sisällönanalyysina teemoittelua ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan Vantaalla työskentelevän varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin lasten ja perheiden hyvinvointiin, lastensuojeluun ja varhaiskasvatukseen. Keskeisimmät tulokset tutkimusongelmaan nähden olivat näkemykset siitä, että yhteistyössä lastensuojelun kanssa on edelleen paljon haasteita, mutta toimiessaan yhteistyö varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välillä on lapsen edun mukaista. Haastateltavat varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat, ettei negatiivisetkaan ajatukset ja tunteet lastensuojelua kohtaan saa vaikuttaa yhteistyöhön tai lapsen avun saantiin. Opinnäytetyön tulosten pohjalta tiedostetaan entistä paremmin varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyön haasteet, ja näin ollen sitä pystytään kehittämään. Voidaan siis todeta, että opinnäytetyön tuloksista on hyötyä niin varhaiskasvatukselle, lastensuojelulle kuin yhteiskunnallisestikin.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, lastensuojelu, lapsiperheiden hyvinvointi
The survey was carried out as a qualitative study using content analysis and theme interviews. The research material consisted of interviews with eight early childhood education teachers around the city of Vantaa. The theoretical frame of reference includes welfare of the children and families, child protection and early childhood education. The most central results in respect to the research problem were views that there are still many challenges in the cooperation with child protection but in action the cooperation between early childhood education and child protection acts in the interests of the child. The interviewees told that negative feelings and thoughts of child protection must not interfere in helping the child.
Based on the results it was found that the cooperation challenges between the early childhood education teachers and child protection are realized better than before and it is possible thus to develop it. Therefore, it can be stated that the results of this thesis are beneficial to early childhood education, child protection and society.
Keywords: early childhood education, child protection, welfare of families with children