A-streptokokin osoitus ID NOW -vierilaitteella
Kesti, Meeri; Liedes, Jarkko; Pikkarainen, Katri (2020)
Kesti, Meeri
Liedes, Jarkko
Pikkarainen, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa A-streptokokki bakteerin osoituksesta ID NOW -vierilaitteella opetusvideon ja kirjallisten ohjeiden avulla. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulu ja opetusmateriaali on tarkoitettu osaksi mikrobiologian opetusta Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan opiskelijoille.
Työn tarkoituksena oli tuottaa selkeät, käytännönläheiset ja oppimista tukevat opetusmateriaalit. Materiaalit ovat helposti saatavilla sähköisesti oppilaitoksen Moodle-oppimisalustalla ja kirjalliset ohjeet lisäksi laitteen yhteydessä. Opetusmateriaali koostuu sekä opetusvideoista, että kirjallisista ohjeista, joiden tarkoituksena on syventää tietoa mikrobiologian vierianalytiikasta.
ID NOW -laitteen toiminta perustuu isotermiseen nukleiinihappo-osoitukseen ja laitteella voidaan tehdä erilaisia mikrobiologisia vieritestejä kuten A-streptokokin, RS-viruksen sekä influenssa A- ja B-virusten osoituksia. ID NOW -vierilaitteella nielunäytteestä voidaan nopeasti osoittaa mahdollinen A-streptokokki, joka on yleisin nielutulehduksen taudinaiheuttajabakteeri.
Opetusmateriaalissa kerrotaan A-streptokokkibakteerin vieritestistä, testiin käytettävästä näytteestä, ID NOW -vierilaitteesta, laitteen laaduntarkkailusta sekä huollosta ja säilytyksestä. Opiskelijat voivat soveltaa opetusvideoita ja kirjallisia ohjeita A-streptokokki vieritestin lisäksi muissa laitteella tehtävissä määrityksissä, kuten Influenssan vieritestauksessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön toteutukseen kuuluivat kirjalliset käyttöohjeet laitteelle sekä opetusvideot, jotka on jaettu aihealueittain kolmeen osaan. Opinnäytetyön tuotteena tehdyt käytännön toteutukset täydentävät ja tukevat tutkimuksellisen opinnäytetyön raportointia. The purpose of this thesis was to produce instructional videos on the usage of Point-of-Care-device ID NOW and to produce written instructions as a guide from the perspective of a student. The thesis was commissioned by the Oulu University of Applied Sciences and the educational material is targeted for the students partaking a course in microbiology in the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science.
The manual provided by the manufacturer Abbott contains a lot of information that is unnecessary from the perspective of a student user. The aim of this thesis was to produce information through providing clear and practical educational material for the students in the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science of Oulu University of Applied Sciences. The aim of this thesis was to produce information through providing clear and practical educational material for the students in the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science of Oulu University of Applied Sciences.
The produced educational material is accessible through the learning management system Moodle for the students to access virtually. The written instructions will also be provided to be used beside the ID-NOW device, when a student is operating said device. The material covers the Group A Streptococcus assay on the ID-NOW device, the sample used in the assay, quality control, maintenance, and storage. The students may also apply the learning material to the other assays the device can execute.
ID-NOW uses isothermal nucleic acid amplification to identify the tested pathogen. In addition to testing Group A Streptococcus, the device is also capable of testing both influenza A and influenza B, as well as RS-virus. Using the Point-of-Care device ID-NOW, the operator can quickly identify a possible Group A Streptococcus infection in the patient’s throat.
The implementation of our practice-based-thesis includes the written instructions for the ID-NOW device and educational videos split in three parts. The practical implementations contribute to our research-based project report.
Työn tarkoituksena oli tuottaa selkeät, käytännönläheiset ja oppimista tukevat opetusmateriaalit. Materiaalit ovat helposti saatavilla sähköisesti oppilaitoksen Moodle-oppimisalustalla ja kirjalliset ohjeet lisäksi laitteen yhteydessä. Opetusmateriaali koostuu sekä opetusvideoista, että kirjallisista ohjeista, joiden tarkoituksena on syventää tietoa mikrobiologian vierianalytiikasta.
ID NOW -laitteen toiminta perustuu isotermiseen nukleiinihappo-osoitukseen ja laitteella voidaan tehdä erilaisia mikrobiologisia vieritestejä kuten A-streptokokin, RS-viruksen sekä influenssa A- ja B-virusten osoituksia. ID NOW -vierilaitteella nielunäytteestä voidaan nopeasti osoittaa mahdollinen A-streptokokki, joka on yleisin nielutulehduksen taudinaiheuttajabakteeri.
Opetusmateriaalissa kerrotaan A-streptokokkibakteerin vieritestistä, testiin käytettävästä näytteestä, ID NOW -vierilaitteesta, laitteen laaduntarkkailusta sekä huollosta ja säilytyksestä. Opiskelijat voivat soveltaa opetusvideoita ja kirjallisia ohjeita A-streptokokki vieritestin lisäksi muissa laitteella tehtävissä määrityksissä, kuten Influenssan vieritestauksessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön toteutukseen kuuluivat kirjalliset käyttöohjeet laitteelle sekä opetusvideot, jotka on jaettu aihealueittain kolmeen osaan. Opinnäytetyön tuotteena tehdyt käytännön toteutukset täydentävät ja tukevat tutkimuksellisen opinnäytetyön raportointia.
The manual provided by the manufacturer Abbott contains a lot of information that is unnecessary from the perspective of a student user. The aim of this thesis was to produce information through providing clear and practical educational material for the students in the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science of Oulu University of Applied Sciences. The aim of this thesis was to produce information through providing clear and practical educational material for the students in the Degree Programme in Biomedical Laboratory Science of Oulu University of Applied Sciences.
The produced educational material is accessible through the learning management system Moodle for the students to access virtually. The written instructions will also be provided to be used beside the ID-NOW device, when a student is operating said device. The material covers the Group A Streptococcus assay on the ID-NOW device, the sample used in the assay, quality control, maintenance, and storage. The students may also apply the learning material to the other assays the device can execute.
ID-NOW uses isothermal nucleic acid amplification to identify the tested pathogen. In addition to testing Group A Streptococcus, the device is also capable of testing both influenza A and influenza B, as well as RS-virus. Using the Point-of-Care device ID-NOW, the operator can quickly identify a possible Group A Streptococcus infection in the patient’s throat.
The implementation of our practice-based-thesis includes the written instructions for the ID-NOW device and educational videos split in three parts. The practical implementations contribute to our research-based project report.