Jalkaterapiayrittäjien käymät lisä- ja jatkokoulutukset ja yrityksen menestystekijät
Juvakka, Susanna (2020)
Juvakka, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225788
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan yrityksen menestystekijöitä, sekä jalkaterapiayrittäjien käymiä lisä- ja jatkokoulutuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla, kuinka tärkeiksi jalkaterapeutit kokevat eri tekijät yrityksen menestyksen kannalta. Tavoitteena on lisätä valmistuvien jalkaterapeuttien tietoutta yrityksen menestystekijöistä.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, ja se on toteutettu Google Forms -alustalla. Sen kohderyhmänä olivat koulutuksesta jo valmistuneet jalkaterapeutit, jotka ovat toimineet yksityisyrittäjinä. Tutkimuskutsu julkaistiin Facebookin Jalkaterapeutit-ryhmässä. Jalkaterapiayrittäjyydestä ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, joten aineistonkeruussa hyödynnettiin hyvinvointialan yrittäjyyttä yleisesti käsittelevää kirjallisuutta.
Tuloksissa nousi esiin jalkaterapiayrittäjien käymiä lyhyempiä kursseja ja koulutuksia, ja osa vastaajista oli opiskellut myös kolmannen asteen tutkinnon tai avoimen yliopiston ja ammattikorkeakoulun kursseja. Tärkeimmiksi verkostoiksi koettiin toiset jalkaterapeutit ja muut yksityiset ammatinharjoittajat. Hieman yli puolet koki julkisen sektorin tärkeäksi verkostoksi. Reilu puolet vastaajista oli myös sitä mieltä, että kunnallinen toimintaympäristö on melko tärkeä tai erittäin tärkeä yritystoiminnan kannalta. Markkinointikeinoista kaikista tärkeimmäksi koettiin puskaradio, jonka jälkeen tulivat Google-haku ja yrityksen kotisivut. Instagram, Facebook, lehdet ja julkisten paikkojen ilmoitustaulut jakoivat mielipiteitä, mutta niiden käyttö riippuu todennäköisesti yrityksen kohderyhmästä. Yrittäjän ominaisuuksista tunnollisuus ja sinnikkyys koettiin tärkeimmiksi.
Kyselyn avulla saatiin kokemusperäistä tietoa kerätyssä aineistossa käsiteltyjen yrittäjyyteen liittyvien ilmiöiden tueksi. Tuloksista voi olla aloitteleville jalkaterapeuteille hyötyä itsensä kehittämisessä ja yritystoiminnan aloittamisessa.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, ja se on toteutettu Google Forms -alustalla. Sen kohderyhmänä olivat koulutuksesta jo valmistuneet jalkaterapeutit, jotka ovat toimineet yksityisyrittäjinä. Tutkimuskutsu julkaistiin Facebookin Jalkaterapeutit-ryhmässä. Jalkaterapiayrittäjyydestä ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, joten aineistonkeruussa hyödynnettiin hyvinvointialan yrittäjyyttä yleisesti käsittelevää kirjallisuutta.
Tuloksissa nousi esiin jalkaterapiayrittäjien käymiä lyhyempiä kursseja ja koulutuksia, ja osa vastaajista oli opiskellut myös kolmannen asteen tutkinnon tai avoimen yliopiston ja ammattikorkeakoulun kursseja. Tärkeimmiksi verkostoiksi koettiin toiset jalkaterapeutit ja muut yksityiset ammatinharjoittajat. Hieman yli puolet koki julkisen sektorin tärkeäksi verkostoksi. Reilu puolet vastaajista oli myös sitä mieltä, että kunnallinen toimintaympäristö on melko tärkeä tai erittäin tärkeä yritystoiminnan kannalta. Markkinointikeinoista kaikista tärkeimmäksi koettiin puskaradio, jonka jälkeen tulivat Google-haku ja yrityksen kotisivut. Instagram, Facebook, lehdet ja julkisten paikkojen ilmoitustaulut jakoivat mielipiteitä, mutta niiden käyttö riippuu todennäköisesti yrityksen kohderyhmästä. Yrittäjän ominaisuuksista tunnollisuus ja sinnikkyys koettiin tärkeimmiksi.
Kyselyn avulla saatiin kokemusperäistä tietoa kerätyssä aineistossa käsiteltyjen yrittäjyyteen liittyvien ilmiöiden tueksi. Tuloksista voi olla aloitteleville jalkaterapeuteille hyötyä itsensä kehittämisessä ja yritystoiminnan aloittamisessa.