"Hillakuumeen" tuotteistamisen mahdollisuuksia
Määttä, Anu (2011)
Määttä, Anu
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215147
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ”Hillakuumeen” tuotteistamisen mahdollisuuksia on esiselvitystyö hillan tuotteistamisen mahdollisuuksista. Työn avulla pyrin selvittämään, miten hillaa voisi tuotteistaa ja saisiko hillasta ja hillamatkailusta piristystä kesämatkailuun. Tutkimuskysymyksiäni ovat seuraavat: minkälaisia mahdollisuuksia on tuotteistaa Hillakuume, onko hillanpoiminta mahdollista toteuttaa ohjelmapalvelutuotteena ja kenelle hilla-aiheisia aktiviteetteja voidaan suunnata?
Hillan tuotteistaminen ja hillamatkailu on aiheena melko tuntematon, joten teoreettinen viitekehys nojaa pitkälti luontomatkailuun ja tuotteistamisen teorioihin. Linkitän
hillanpoiminnan työssäni luontomatkailuun, koska marjamatkailun teoriaa ei ole olemassa. Avaan työssäni Komppulan ja Boxbergin tuotteistamisen teoriaa ja kerron
hillasta marjana.
Työni on esiselvitystyö, jossa kyselylomakkeen avulla selvitin hillaa liiketoiminnassaan hyödyntäviltä ja hillasta kiinnostuneilta mielipiteitä hillan tuotteistamismahdollisuuksista. Toteutin kyselyn sähköpostikyselynä lokakuun lopulla 2011. Lähetin kyselyjä 30 kappaletta ja sain vastauksia neljä kappaletta.
Työ osoitti, että hillasta on vaikka mihin. Vastaajat olivat paneutuneet aiheeseen kiitettävällä mielenkiinnolla ja pienen otannan tuloksena oli se, että Hillakuume voidaan
tuotteistaa, mutta se vaatii laajaa yhteistyöverkostoa, asiantuntijuutta ja mielikuvitusta. Ongelmana voi kuitenkin nähdä hillan satokausivaihtelut ja jokamiehenoikeudet. Myös ajalle, jolloin hilloja ei ole pitää kehittää tuotteita, jotta liiketoiminnasta tulisi ympärivuotista. Aihe tarjoaa myös mahdollisuuksia monenlaisille jatkotutkimuksille.
Hillan tuotteistaminen ja hillamatkailu on aiheena melko tuntematon, joten teoreettinen viitekehys nojaa pitkälti luontomatkailuun ja tuotteistamisen teorioihin. Linkitän
hillanpoiminnan työssäni luontomatkailuun, koska marjamatkailun teoriaa ei ole olemassa. Avaan työssäni Komppulan ja Boxbergin tuotteistamisen teoriaa ja kerron
hillasta marjana.
Työni on esiselvitystyö, jossa kyselylomakkeen avulla selvitin hillaa liiketoiminnassaan hyödyntäviltä ja hillasta kiinnostuneilta mielipiteitä hillan tuotteistamismahdollisuuksista. Toteutin kyselyn sähköpostikyselynä lokakuun lopulla 2011. Lähetin kyselyjä 30 kappaletta ja sain vastauksia neljä kappaletta.
Työ osoitti, että hillasta on vaikka mihin. Vastaajat olivat paneutuneet aiheeseen kiitettävällä mielenkiinnolla ja pienen otannan tuloksena oli se, että Hillakuume voidaan
tuotteistaa, mutta se vaatii laajaa yhteistyöverkostoa, asiantuntijuutta ja mielikuvitusta. Ongelmana voi kuitenkin nähdä hillan satokausivaihtelut ja jokamiehenoikeudet. Myös ajalle, jolloin hilloja ei ole pitää kehittää tuotteita, jotta liiketoiminnasta tulisi ympärivuotista. Aihe tarjoaa myös mahdollisuuksia monenlaisille jatkotutkimuksille.