Metall för Massorna - Kundundersökning på Finnish Metal Expo
Kindstedt, Patrik (2011)
Kindstedt, Patrik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315229
Tiivistelmä
Yritykset tekevät jatkuvasti asiakkaisiin liittyviä tutkimuksia ymmärtääkseen asiakkaiden tarpeita. Finnish Metal Events ei ole vielä tehnyt laajempaa tutkimusta Finnish Metal Exposta. Finnish Metal Expo tai lyhyesti FME on Heavy Metal musiikkiin erikoistunut messu yhdistettynä musiikkifestivaaliin joka yleensä järjestetään helmikuussa. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran 2005. Vuonna 2009 tapahtuma laajeni ja sai uuden nimen: Helsinki Metal Meeting. FME on Helsinki Metal Meetingin päätapahtuma. Sain tehtäväkseni tehdä kävijätutkimuksen jonka tavoitteena oli selvittää miten kävijät kokevat tapahtuman, selvittää kävijöiden mielipiteet sekä tunnistaa tyypillinen kävijä. Tämä tehdään FME:n mahdollisen tulevan kehityksen avustamiseksi.
Teoriaosassa käsitellään tapahtuman järjestämistä jossa painotus messuihin, asiakaskäyttäytymistä sekä kokemusta. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkielmana johon kerättiin 203 kyselyä. Myös henkilökohtaisia huomioita on käytetty kerättyjen vastausten analysointiin. FME 2011 keräsi noin 3500 kävijää.
Tekijän päätelmä oli että tapahtumalla oli kaksi tärkeää segmenttiä, noin 15 – 24 sekä 31 – 40 vuotiaat miehet sekä naiset. Sukupuoli ei vaikuttanut motivaatioon tulla tapahtumaan. Molemmat segmentit olivat tärkeitä eri syistä. Tutkimuksen myötä kävi selväksi että puolet vierailijoista oli käynyt tapahtumassa useammin ja että kävijät arvostavat yhteisöllisyyden tunnetta, tunnelmaa ja tapaa miten Heavy metallia juhlistetaan vuosittain FME:ssä. Kyselyyn vastanneet toivoivat peruspalveluiden paranemista sekä itse messualueen laajentamista.
Teoriaosassa käsitellään tapahtuman järjestämistä jossa painotus messuihin, asiakaskäyttäytymistä sekä kokemusta. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkielmana johon kerättiin 203 kyselyä. Myös henkilökohtaisia huomioita on käytetty kerättyjen vastausten analysointiin. FME 2011 keräsi noin 3500 kävijää.
Tekijän päätelmä oli että tapahtumalla oli kaksi tärkeää segmenttiä, noin 15 – 24 sekä 31 – 40 vuotiaat miehet sekä naiset. Sukupuoli ei vaikuttanut motivaatioon tulla tapahtumaan. Molemmat segmentit olivat tärkeitä eri syistä. Tutkimuksen myötä kävi selväksi että puolet vierailijoista oli käynyt tapahtumassa useammin ja että kävijät arvostavat yhteisöllisyyden tunnetta, tunnelmaa ja tapaa miten Heavy metallia juhlistetaan vuosittain FME:ssä. Kyselyyn vastanneet toivoivat peruspalveluiden paranemista sekä itse messualueen laajentamista.