Kouvolan kotihoidon arvot asiakkaiden kokemana
Lahtela, Anu; Pässilä, Jonna (2011)
Lahtela, Anu
Pässilä, Jonna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215110
Tiivistelmä
Kouvolan kotihoidon arvot pohjautuvat Ikäihmisten palvelujen laatusuosituksen (2008) mukaisiin ihmisarvoisen vanhuuden turvaaviin eettisiin periaatteisiin, joita ovat turvallisuus, itsemääräämisoikeus, voimavaralähtöisyys, osallisuus, oikeudenmukaisuus ja yksilöllisyys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Kouvolan kotihoidon säännöllisiä palveluja saavien asiakkaiden kokemuksia arvojen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat itse kokevat kotihoidon arvojen toteutuvan arjessa. Tutkimuksen avulla haluttiin tuoda esille Kouvolan kotihoidon esimiehille ja henkilöstölle ajankohtaista ja konkreettista tietoa arvojen toteutumisesta asiakkaiden kokemana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää Kouvolan kotihoidon kehittämisessä, sekä kotihoidon omia arvoja työstettäessä.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2011 yhdeksältä kotihoidon säännöllisiä palveluja saavalta asiakkaalta. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat valittiin kotihoidon kolmelta eri alueelta. Haastateltavista neljä oli miehiä ja viisi naista. Tutkimuksen ollessa laadullinen, aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan kotihoidon arvot toteutuvat pääsääntöisesti hyvin asiakkaiden kokemana. Lähes kaikkien haastatteluihin osallistuneiden mielestä Kouvolan kotihoidon arvot näkyvät hoitajien työssä muun muassa asiakaslähtöisenä työskentelynä, ajan antamisena, tukemisena ja asiakkaan kuuntelemisena. Toisaalta esille tuli myös niitä tilanteita, joissa asiakas olisi toivonut hoitajien kunnioittavan hänen omia näkemyksiään enemmän. Kehittämisalueiksi nousivat myös asiakkaan osallisuuden ja kokonaisvaltaisen turvallisuuden huomioiminen. Hoitajat koettiin tutkimuksen mukaan ammattitaitoisiksi, eikä hoitajien vaihtuvuuden koettu vaikuttavan arvoihin ja niiden toteutumiseen asiakkaiden kokemusten perusteella.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Kouvolan kotihoidon säännöllisiä palveluja saavien asiakkaiden kokemuksia arvojen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat itse kokevat kotihoidon arvojen toteutuvan arjessa. Tutkimuksen avulla haluttiin tuoda esille Kouvolan kotihoidon esimiehille ja henkilöstölle ajankohtaista ja konkreettista tietoa arvojen toteutumisesta asiakkaiden kokemana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää Kouvolan kotihoidon kehittämisessä, sekä kotihoidon omia arvoja työstettäessä.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2011 yhdeksältä kotihoidon säännöllisiä palveluja saavalta asiakkaalta. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat valittiin kotihoidon kolmelta eri alueelta. Haastateltavista neljä oli miehiä ja viisi naista. Tutkimuksen ollessa laadullinen, aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan kotihoidon arvot toteutuvat pääsääntöisesti hyvin asiakkaiden kokemana. Lähes kaikkien haastatteluihin osallistuneiden mielestä Kouvolan kotihoidon arvot näkyvät hoitajien työssä muun muassa asiakaslähtöisenä työskentelynä, ajan antamisena, tukemisena ja asiakkaan kuuntelemisena. Toisaalta esille tuli myös niitä tilanteita, joissa asiakas olisi toivonut hoitajien kunnioittavan hänen omia näkemyksiään enemmän. Kehittämisalueiksi nousivat myös asiakkaan osallisuuden ja kokonaisvaltaisen turvallisuuden huomioiminen. Hoitajat koettiin tutkimuksen mukaan ammattitaitoisiksi, eikä hoitajien vaihtuvuuden koettu vaikuttavan arvoihin ja niiden toteutumiseen asiakkaiden kokemusten perusteella.