How does employer branding increase employee retention?
Suikkanen, Eveliina (2010)
Suikkanen, Eveliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101291861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101291861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten työnantajan brändäys vaikuttaa henkilöstön pysyvyyteen. Tavoitteena oli ymmärtää, mitä menetelmiä
käyttäen pysyvyys saadaan kasvamaan. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia työantajan
brändäyksen, brändingin sekä työvoiman pysyvyyden käsitteitä.
Tutkimus suoritettiin tekemällä laaja kirjallisuuskatsaus ja tutkimalla jo valmiiksi
julkaistua materiaalia. Tutkimusongelman perusteella luotiin kolme päähypoteesia
(1) Markkinointimenetelmät tuottavat brändipääomaa, lisäten uskollisuutta työnantajabrändiä kohtaan, (2) Työnantajan brändäys on henkilöstön sitouttamisen strategia, joka vaikuttaa sitouttamiseen, organisaation kulttuuriin sekä koettuun psykologiseen sopimukseen, ja (3) Työnantajabrändi vahvistaa
kokonaisuudessaan työelämystä, lisäten työvoiman pysyvyyttä.
Kirjallisuuden tutkiminen paljasti, että kaikki ylläolevat väitökset ovat perusteltuja.
Näin ollen voidaan sanoa, että henkilöstöön sovellettavat markkinointi- ja
brändäys- keinot lisäävät työvoiman sitoutumista. Lisäksi voidaan katsoa, että
työnantajan brändäys on pätevä strategia sitouttaessa työvoimaa, vaikuttaen koko työelämykseen ja samalla edistäen 'hyvä työpaikka'-konseptia, lisäten jälleen
sitoutumista työantajaan. Tämän tutkimuksen tuloksia voisi käyttää pohjana myöhemmässä empiirisessä tutkimuksessa.
käyttäen pysyvyys saadaan kasvamaan. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia työantajan
brändäyksen, brändingin sekä työvoiman pysyvyyden käsitteitä.
Tutkimus suoritettiin tekemällä laaja kirjallisuuskatsaus ja tutkimalla jo valmiiksi
julkaistua materiaalia. Tutkimusongelman perusteella luotiin kolme päähypoteesia
(1) Markkinointimenetelmät tuottavat brändipääomaa, lisäten uskollisuutta työnantajabrändiä kohtaan, (2) Työnantajan brändäys on henkilöstön sitouttamisen strategia, joka vaikuttaa sitouttamiseen, organisaation kulttuuriin sekä koettuun psykologiseen sopimukseen, ja (3) Työnantajabrändi vahvistaa
kokonaisuudessaan työelämystä, lisäten työvoiman pysyvyyttä.
Kirjallisuuden tutkiminen paljasti, että kaikki ylläolevat väitökset ovat perusteltuja.
Näin ollen voidaan sanoa, että henkilöstöön sovellettavat markkinointi- ja
brändäys- keinot lisäävät työvoiman sitoutumista. Lisäksi voidaan katsoa, että
työnantajan brändäys on pätevä strategia sitouttaessa työvoimaa, vaikuttaen koko työelämykseen ja samalla edistäen 'hyvä työpaikka'-konseptia, lisäten jälleen
sitoutumista työantajaan. Tämän tutkimuksen tuloksia voisi käyttää pohjana myöhemmässä empiirisessä tutkimuksessa.