Candy agents going green : Taidekasvatus osallistavan suunnittelun työvälineenä
Konga, Veera (2020)
Konga, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225599
Tiivistelmä
Candy agents going green on tutkimusprojekti, jonka tarkoituksena on tutkia taidekasvatuksellisen työskentelyn mahdollisuuksia osallistavan suunnittelun työvälineenä. Työn toiminnalliseen osuuteen kuuluu lapsille suunnattu yhteissuunnittelutyöpaja, jonka avulla on tarkoitus havainnoida käytännössä, miten taidepedagogiset tehtävät soveltuvat vaatetussuunnittelun kaupalliseen ympäristöön. Lisäksi tarkoituksenani on luoda omalle yritykselleni liiketoimintamalli ja brändistrategia taidekasvatuksellisen yhteissuunnittelutyöpajan ympärille, sekä suunnitella minimallisto jossa lasten teoksia on hyödynnetty lastenvaatteiden painokuoseissa.
Uskon tutkimusaiheeni olevan tärkeä paitsi osallisuuden ja lasten oikeuksien näkökulmasta, myös vaatetusteollisuuden vastuullisuuden näkökulmasta. Tuotteet joihin käyttäjillä on muodostunut yhteissuunnittelun kautta tunneside, ovat todennäköisesti pitkäikäisempiä. Tuotesuunnittelijoiden tulee tulevaisuudessa pohtia yhä enemmän, miten luoda aidosti merkityksellisiä tuotteita ja kokemuksia käyttäjille. Lisäksi koen ristiriitaisena sen tosiasian, että lapsilla on merkittävä rooli nykyajan kulutusyhteiskunnassa, mutta silti suurin osa lasten käyttämistä tuotteista on suunniteltu pelkästään aikuisten näkökulmasta.
Tutkimusprojektini tavoitteena on löytää keinoja ottaa lapset mukaan heille suunnattujen tuotteiden suunnitteluun sekä selvittää, voiko taidekasvatusta hyödyntää merkityksellisempien tuotteiden ja kokemuksien suunnittelussa vaatetusalalla.
Uskon tutkimusaiheeni olevan tärkeä paitsi osallisuuden ja lasten oikeuksien näkökulmasta, myös vaatetusteollisuuden vastuullisuuden näkökulmasta. Tuotteet joihin käyttäjillä on muodostunut yhteissuunnittelun kautta tunneside, ovat todennäköisesti pitkäikäisempiä. Tuotesuunnittelijoiden tulee tulevaisuudessa pohtia yhä enemmän, miten luoda aidosti merkityksellisiä tuotteita ja kokemuksia käyttäjille. Lisäksi koen ristiriitaisena sen tosiasian, että lapsilla on merkittävä rooli nykyajan kulutusyhteiskunnassa, mutta silti suurin osa lasten käyttämistä tuotteista on suunniteltu pelkästään aikuisten näkökulmasta.
Tutkimusprojektini tavoitteena on löytää keinoja ottaa lapset mukaan heille suunnattujen tuotteiden suunnitteluun sekä selvittää, voiko taidekasvatusta hyödyntää merkityksellisempien tuotteiden ja kokemuksien suunnittelussa vaatetusalalla.