Luovuutta! : Taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäoppaan tuottaminen
Soininen, Sanni (2011)
Soininen, Sanni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114976
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli Luovuutta! taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäoppaan tuottaminen. Tuotos, Luovuutta! taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäopas monikulttuuriseen nuorisotoimintaan, on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Opas perustuu käytännön kokemuksiin taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmien käytöstä maahanmuuttajanuorten kanssa. Ulkoasun toteutus oppaaseen tehtiin ammattitaitoisen kuvittajan kanssa ja opasta painettiin jaettavaksi nuoriso- ja maahanmuuttajatyön tekijöille. Työ on osa Katso! – Koko maailma tässä ja nyt -projektin päätöstä. Kulttuuriyhdistys Väristys ry:n Katso! -projekti on tarjonnut taide- ja kulttuuritoimintaa nuorille, kotoutumisen alkuvaiheessa oleville maahanmuuttajille Jyväskylässä. Menetelmäoppaan toteutus alkoi tilaajan toiveesta jättää muiden nuorisoalan tekijöiden käyttöön kirjallista aineistoa projektin päätyttyä. Lisäksi opas löytyy ladattavana tiedostona yhdistyksen Internet-sivuilta: http://siperia.info/. Oppaan tuottamisen prosessi päättyy Katso! -päätösseminaariin marraskuussa. Julkaisu ja oppaan esittely nuorisotyön tekijöille tapahtuu sen yhteydessä. Tämän jälkeen opasta jaetaan myös yhdistyksen sisällä.
Menetelmäopasta kootessani lähtökohtana menetelmien valinnalle oli koota monipuolinen opas ja tarjota kaikille ryhmänohjaajille luovia menetelmiä riippumatta ohjaajan perehtyneisyydestä taide- ja kulttuurikasvatukseen. Luovuutta! -opas sisältää menetelmiä useasta aiheesta. Edustettuina ovat kuvataide, musiikki, käsillä tekeminen, valokuvaus, draama, sanataide, tanssi, ryhmän suunnittelutyökalut, rentoutus- ja tutustumisharjoitukset. Opas tarjoaa työelämästä lähtöisin olevan, tiukasti käytännönläheisen työkalun monikulttuurista nuorisotyötä ohjaaville ammattilaisille, opiskelijoille sekä taide- ja kulttuurikasvatuksen sekä yhteisötaiteen aiheista kiinnostuneille. Oppaassa ohjaajaa kannustetaan nuorille tärkeiden teemojen käsittelyyn soveltamalla oppaan menetelmiä. Yleisellä tasolla menetelmien kautta ohjaajat voivat tarjota nuorelle tilaa tehdä omia luovia ratkaisujaan sekä vahvistaa osallistumisen ja onnistumisen kokemuksia.
Valitsin oppaan sisällön projektin työpäiväkirjoista sekä taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäoppaista. Opinnäytetyön teoriaosio perustuu taide- ja kulttuurikasvatukseen ja näkökulmiin, jotka painottavat luovuuden merkitystä nuoren kokemusmaailmassa sekä identiteettikysymysten käsittelyä taiteen avulla. Lisäksi teoria perustelee yhdenvertaisen osallisuuden merkitystä nuorisotyössä sekä kulttuurin harrastamisen hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Nuorten palaute ja reaktiot taidepainotteisiin menetelmiin olivat myönteisiä. Havainnoin maahanmuuttajanuorten toiveita kerhotoiminnan aikana keväällä 2011 ja kartoitin nuorten mielipiteitä laajemmin yläkouluikäisille suunnatulla harrastuskyselyllä.
Menetelmäopasta kootessani lähtökohtana menetelmien valinnalle oli koota monipuolinen opas ja tarjota kaikille ryhmänohjaajille luovia menetelmiä riippumatta ohjaajan perehtyneisyydestä taide- ja kulttuurikasvatukseen. Luovuutta! -opas sisältää menetelmiä useasta aiheesta. Edustettuina ovat kuvataide, musiikki, käsillä tekeminen, valokuvaus, draama, sanataide, tanssi, ryhmän suunnittelutyökalut, rentoutus- ja tutustumisharjoitukset. Opas tarjoaa työelämästä lähtöisin olevan, tiukasti käytännönläheisen työkalun monikulttuurista nuorisotyötä ohjaaville ammattilaisille, opiskelijoille sekä taide- ja kulttuurikasvatuksen sekä yhteisötaiteen aiheista kiinnostuneille. Oppaassa ohjaajaa kannustetaan nuorille tärkeiden teemojen käsittelyyn soveltamalla oppaan menetelmiä. Yleisellä tasolla menetelmien kautta ohjaajat voivat tarjota nuorelle tilaa tehdä omia luovia ratkaisujaan sekä vahvistaa osallistumisen ja onnistumisen kokemuksia.
Valitsin oppaan sisällön projektin työpäiväkirjoista sekä taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmäoppaista. Opinnäytetyön teoriaosio perustuu taide- ja kulttuurikasvatukseen ja näkökulmiin, jotka painottavat luovuuden merkitystä nuoren kokemusmaailmassa sekä identiteettikysymysten käsittelyä taiteen avulla. Lisäksi teoria perustelee yhdenvertaisen osallisuuden merkitystä nuorisotyössä sekä kulttuurin harrastamisen hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Nuorten palaute ja reaktiot taidepainotteisiin menetelmiin olivat myönteisiä. Havainnoin maahanmuuttajanuorten toiveita kerhotoiminnan aikana keväällä 2011 ja kartoitin nuorten mielipiteitä laajemmin yläkouluikäisille suunnatulla harrastuskyselyllä.