Venäjänkielisten lasten äidinkielen tukeminen varhaiskasvatuksessa: Opas venäjänkielisille vanhemmille.
Herrala, Yana; Räinä, Irma (2020)
Herrala, Yana
Räinä, Irma
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323877
Tiivistelmä
Viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa asuvien ulkomaalaistaustaisten määrä on huomattavasti kasvanut. Samalla on lisääntynyt kaksikielisten lapsiperheiden määrä. Vuoden 2019 tilastojen mukaan venäjä on Suomen yleisin vieras kieli.
Tämän työn aihe on venäjänkielisten lasten äidinkielen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön kirjoittajat ovat kaksikielisten lasten äitejä, joille oman äidinkielen tukeminen on osa heidän arkielämäänsä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porin kaupungin varhaiskasvatusyksikön edustajien kanssa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, opas venäjänkielisille vanhemmille. Tavoitteena on lisätä oppaan avulla vanhempien tietoisuutta varhaiskasvatusikäisten kaksikielisten lasten äidinkielen tukemisen tärkeydestä. Opas pohjautuu lapsen äidinkielen tukemiseen ja kehittymiseen liittyvään teoriatietoon, kyselyn kautta vanhemmilta saatuihin vastauksiin, varhaiskasvatuksen henkilöstön ehdotuksiin sekä kirjoittajien omiin kokemuksiin. Varsinainen opas kirjoitettiin kohderyhmän äidinkielellä. Sen lisäksi oppaasta tehtiin suomenkielinen versio, jonka tavoite on lisätä tietoisuutta lasten äidinkielen tukemisen tärkeydestä varhaiskasvatuksen ammattilaisten keskuudessa.
Vanhempien kysely tehtiin venäjän kielellä Porin päiväkodeissa, joissa on eniten venäjänkielisten perheiden lapsia. Kevään 2020 Covid-19- viruksen aiheuttamien rajoitteiden takia kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelman avulla. Kyselyssä yhdistetiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen piirteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kaksi- ja monikielisten lasten kielen kehittymisestä, keskeisistä käsitteistä sekä vanhempien ja varhaiskasvatuksen rooleista lasten äidinkielen oppimisessa ja tukemisessa. Lisäksi työssä esitellään opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä oppaasta saatua palautetta, jonka perusteella voidaan todeta, että aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Monesti kaksikielisten lasten vanhemmat vähättelevät lapsen äidinkielen tukemisen tärkeyttä ja panostavat ainoastaan suomeen kieleen. Se tuo useasti haasteita lapsen monipuoliselle kehitykselle ja hidastaa myös suomen kielen oppimista.
Tämän työn aihe on venäjänkielisten lasten äidinkielen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön kirjoittajat ovat kaksikielisten lasten äitejä, joille oman äidinkielen tukeminen on osa heidän arkielämäänsä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porin kaupungin varhaiskasvatusyksikön edustajien kanssa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, opas venäjänkielisille vanhemmille. Tavoitteena on lisätä oppaan avulla vanhempien tietoisuutta varhaiskasvatusikäisten kaksikielisten lasten äidinkielen tukemisen tärkeydestä. Opas pohjautuu lapsen äidinkielen tukemiseen ja kehittymiseen liittyvään teoriatietoon, kyselyn kautta vanhemmilta saatuihin vastauksiin, varhaiskasvatuksen henkilöstön ehdotuksiin sekä kirjoittajien omiin kokemuksiin. Varsinainen opas kirjoitettiin kohderyhmän äidinkielellä. Sen lisäksi oppaasta tehtiin suomenkielinen versio, jonka tavoite on lisätä tietoisuutta lasten äidinkielen tukemisen tärkeydestä varhaiskasvatuksen ammattilaisten keskuudessa.
Vanhempien kysely tehtiin venäjän kielellä Porin päiväkodeissa, joissa on eniten venäjänkielisten perheiden lapsia. Kevään 2020 Covid-19- viruksen aiheuttamien rajoitteiden takia kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelman avulla. Kyselyssä yhdistetiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen piirteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kaksi- ja monikielisten lasten kielen kehittymisestä, keskeisistä käsitteistä sekä vanhempien ja varhaiskasvatuksen rooleista lasten äidinkielen oppimisessa ja tukemisessa. Lisäksi työssä esitellään opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä oppaasta saatua palautetta, jonka perusteella voidaan todeta, että aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Monesti kaksikielisten lasten vanhemmat vähättelevät lapsen äidinkielen tukemisen tärkeyttä ja panostavat ainoastaan suomeen kieleen. Se tuo useasti haasteita lapsen monipuoliselle kehitykselle ja hidastaa myös suomen kielen oppimista.