Etätöiden haasteet hankinnoissa
Inkari, Jukka (2020)
Inkari, Jukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225559
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita hankintahenkilöstä kohtaa tehdessään etätöitä. Yleisesti etätöitä on tutkittu runsaasti, joten siksi aihe päätettiin rajata hankintapuolen kokemuksiin. Aikaisempaa tietoa hankintahenkilöiden etätyökokemuksista on erittäin rajallisesti, joten työn tarkoituksena oli tuoda esille uutta tietoa aiheesta. Tätä voi mahdollisesti jatkossa käyttää erinäisissä jatkotutkimuksissa sekä esittää mahdollisia ratkaisuja näihin tutkimuksen tuomiin ongelmiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin etätyön käsitteeseen, sen hyviin ja huonoihin puoliin, vaatimuksiin, hankintojen käsitteeseen sekä hankintaprosessiin. Tämän tiedon hankkimiseen käytettiin etenkin aiheen kirjallisuutta, mutta myös ajankohtaisia artikkeleita tuomaan esiin uusinta saatavilla olevaa tietoa. Näiden tekstien, sekä muiden tekemien tutkimusten pohjalta saatiin hyvä kuva siitä, millaiseksi tutkimus haluttiin tehdä. Tutkimus päätettiinkin täten tehdä yhdistelemällä sekä kvantitatiivista tapaa kyselylomakkeilla että kvalitatiivista tapaa teemahaastatteluilla.
Tulokset olivat pääsääntöisesti samassa linjassa muiden tutkimusten kanssa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Ongelmakohdat painottuivat ihmisten väliseen kanssakäymiseen, oli se sitten vapaamuotoista keskustelua työkavereiden kanssa tai virallista kommunikaatiota esimerkiksi sopimusneuvotteluissa. Muita huomioon otettavia asioita oli yrityksen koon sekä kulttuurin vaikutukset joihinkin osa-alueisiin, kuten pelisääntöjen asettamiseen.
Näiden tulosten pohjalta esitettiin lopuksi kehitysideoita etenkin pelisääntöjen, ajankäytön, työyhteisöllisyyden, sopimusneuvotteluiden ja auditointien parantamiseen liittyen. Jatkotutkimusmahdollisuuksia ehdotettiin myös muun muassa yrityksen koon ja kulttuurin vaikutuksesta etätöihin, sekä työyhteisöllisyyden parannusmahdollisuuksiin. The goal of this thesis was to research challenges that usually occur while working remotely in procurement. Generally speaking remote work is a well-studied subject and therefore this thesis has been limited to procurements perspective only. This is quite an unknown research area which is why the goal was to introduce new data that can be used to further study the subject and to find some solutions to the problems shown by the new data.
In the theoretical part the focus was on getting acquainted to remote work in general. For example, to the pros and cons and to the requirements of working remotely. Also procurement was a big part of this thesis so naturally the theoretical part emphasizes the concept and the procurement process. This information came mostly from the literature of the theme in question but also from current articles about the subject. This theoretical study in addition of reading other thesis about similar topics gave a clear vision of how this study should be carried out. Thus the way this study was conducted was by using both quantitative and qualitative methods in form of online poll and individual interviews.
The results of this study showed similarities between the old data and the new one. Especially in the topic of remote working in general. The procurement part of the data was new so it was quite hard to compare to anything. All in all the results emphasized the impact which remote working has on relations in work community. It didn’t really matter if the case was about ad hoc conversations, performance appraisal or negotiating and making a contract, the face to face communication is almost impossible to replace with Teams or other tools used in remote working. The study also showed that the size of the company and the culture affects the way the company operates in remote work environment.
Based on the results of this study some development proposals were brought up to improve the current state of remote working. These were mostly about the rules for remote working, time management, relations in working community, negotiations and audits.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin etätyön käsitteeseen, sen hyviin ja huonoihin puoliin, vaatimuksiin, hankintojen käsitteeseen sekä hankintaprosessiin. Tämän tiedon hankkimiseen käytettiin etenkin aiheen kirjallisuutta, mutta myös ajankohtaisia artikkeleita tuomaan esiin uusinta saatavilla olevaa tietoa. Näiden tekstien, sekä muiden tekemien tutkimusten pohjalta saatiin hyvä kuva siitä, millaiseksi tutkimus haluttiin tehdä. Tutkimus päätettiinkin täten tehdä yhdistelemällä sekä kvantitatiivista tapaa kyselylomakkeilla että kvalitatiivista tapaa teemahaastatteluilla.
Tulokset olivat pääsääntöisesti samassa linjassa muiden tutkimusten kanssa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Ongelmakohdat painottuivat ihmisten väliseen kanssakäymiseen, oli se sitten vapaamuotoista keskustelua työkavereiden kanssa tai virallista kommunikaatiota esimerkiksi sopimusneuvotteluissa. Muita huomioon otettavia asioita oli yrityksen koon sekä kulttuurin vaikutukset joihinkin osa-alueisiin, kuten pelisääntöjen asettamiseen.
Näiden tulosten pohjalta esitettiin lopuksi kehitysideoita etenkin pelisääntöjen, ajankäytön, työyhteisöllisyyden, sopimusneuvotteluiden ja auditointien parantamiseen liittyen. Jatkotutkimusmahdollisuuksia ehdotettiin myös muun muassa yrityksen koon ja kulttuurin vaikutuksesta etätöihin, sekä työyhteisöllisyyden parannusmahdollisuuksiin.
In the theoretical part the focus was on getting acquainted to remote work in general. For example, to the pros and cons and to the requirements of working remotely. Also procurement was a big part of this thesis so naturally the theoretical part emphasizes the concept and the procurement process. This information came mostly from the literature of the theme in question but also from current articles about the subject. This theoretical study in addition of reading other thesis about similar topics gave a clear vision of how this study should be carried out. Thus the way this study was conducted was by using both quantitative and qualitative methods in form of online poll and individual interviews.
The results of this study showed similarities between the old data and the new one. Especially in the topic of remote working in general. The procurement part of the data was new so it was quite hard to compare to anything. All in all the results emphasized the impact which remote working has on relations in work community. It didn’t really matter if the case was about ad hoc conversations, performance appraisal or negotiating and making a contract, the face to face communication is almost impossible to replace with Teams or other tools used in remote working. The study also showed that the size of the company and the culture affects the way the company operates in remote work environment.
Based on the results of this study some development proposals were brought up to improve the current state of remote working. These were mostly about the rules for remote working, time management, relations in working community, negotiations and audits.