Asiakkuusjohtajan sisäinen viestintä valtakunnallisissa asiakkuuksissa
Karhu, Kirsi (2020)
Lataukset:
Karhu, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen palvelualan yritys ja tämän opinnäytetyön tavoitteena oli miettiä ratkaisua, miten asiakkuusjohtajat voisivat viestiä sisäisesti entistä paremmin ja tehokkaammin valtakunnallisissa asiakkuuksissa. Halusin pohtia, miten asiakkuusjohtajien sisäistä viestintää valtakunnallisissa asiakkuuksissa voitaisiin yhtenäistää ja mitä uusia viestinnän toimintatapoja voitaisiin käyttää Yritys X:n sisäisessä viestinnässä.
Halusin myös tutkia, mitä uusia viestinnän kanavia tai -toimintamalleja valtakunnallisten asiakkuuksien osalta voitaisiin ottaa käyttöön ja voisiko asiakkuusjohtajalle suunnitella esim. viestinnän vuosikellon tai asiakkuuden laatukortin, liitettynä asiakkuuskohtaiseen toimintasuunnitelmaan. Kirkkaana tavoitteena tämän projektin ajan on ollut, että asiakkuusjohtajan päivittäinen viestinnällinen työ helpottuisi ja yrityksen sisäinen viestintä olisi selkeämpää sekä viesti tavoittaisi paremmin vastaanottajan.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yritysviestinnästä, asiakkuusjohtamisesta, toiminnan organisoinnista sekä tuloksellisesta työskentelystä.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat strukturoimattomat haastattelut, Yritys X:n sisäiset ideariihet ja työpajat sekä idean pilotointi. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen analyysin kautta.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena asiakkuusjohtajat tunnistetaan ja lisätään Yritys X:n toimintajärjestelmän organisointimalliin, syntyi uusi sisäinen valtakunnallisten asiakkuuksien viestintätapa- valtakunnallisten asiakkuuksien tiimi- kanavat, kanavien yhtenäiset työkalut, asiakkuusjohtajan vuosikello sekä valtakunnallisen asiakkuuden laatukortti.
Jatkokehitysehdotuksina ovat asiakkuusjohtajan vuosikellon toteuttaminen mobiiliversiona, asiakkuuden laatukortin toteuttaminen sähköisenä työkaluna sekä tiimi-kanavien kehitystyön aloittaminen yhdessä palveluorganisaation kanssa.
Halusin myös tutkia, mitä uusia viestinnän kanavia tai -toimintamalleja valtakunnallisten asiakkuuksien osalta voitaisiin ottaa käyttöön ja voisiko asiakkuusjohtajalle suunnitella esim. viestinnän vuosikellon tai asiakkuuden laatukortin, liitettynä asiakkuuskohtaiseen toimintasuunnitelmaan. Kirkkaana tavoitteena tämän projektin ajan on ollut, että asiakkuusjohtajan päivittäinen viestinnällinen työ helpottuisi ja yrityksen sisäinen viestintä olisi selkeämpää sekä viesti tavoittaisi paremmin vastaanottajan.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yritysviestinnästä, asiakkuusjohtamisesta, toiminnan organisoinnista sekä tuloksellisesta työskentelystä.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat strukturoimattomat haastattelut, Yritys X:n sisäiset ideariihet ja työpajat sekä idean pilotointi. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen analyysin kautta.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena asiakkuusjohtajat tunnistetaan ja lisätään Yritys X:n toimintajärjestelmän organisointimalliin, syntyi uusi sisäinen valtakunnallisten asiakkuuksien viestintätapa- valtakunnallisten asiakkuuksien tiimi- kanavat, kanavien yhtenäiset työkalut, asiakkuusjohtajan vuosikello sekä valtakunnallisen asiakkuuden laatukortti.
Jatkokehitysehdotuksina ovat asiakkuusjohtajan vuosikellon toteuttaminen mobiiliversiona, asiakkuuden laatukortin toteuttaminen sähköisenä työkaluna sekä tiimi-kanavien kehitystyön aloittaminen yhdessä palveluorganisaation kanssa.