Lasten mielen hyvinvoinnin tukeminen : Fun Friends -ohjelman käyttö esiopetuksessa
Yli-Ollila, Hanna (2020)
Yli-Ollila, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää esikouluopettajien, alkuopettajien sekä iltapäiväkerhonohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia pilottihankkeena toteutetusta Fun Friends -ohjelmasta esi- ja alkuopetuksessa sekä iltapäiväkerhossa toimintakaudella 2019–2020. Hanke toteutettiin Itä-Helsingissä päiväkoti Laakavuoren esiopetuksessa, Laakavuoren ala-asteen alkuopetuksessa sekä iltapäiväkerhossa, päiväkoti Liinakossa, päiväkoti Maarianmaassa sekä Pihlajiston ala-asteen alkuopetuksessa sekä Puuhalan iltapäiväkerhossa. Opinnäytetyössä selvitetään kokevatko kasvattajat Fun Friends -ohjelman käyttökelpoiseksi sekä lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta hyödylliseksi menetelmäksi. Lisäksi selvitetään esiopetukseen osallistuneiden lasten vanhempien kokemuksia ohjelmaan kuuluvasta perheen työkirjasta sekä kartoitetaan ovatko perheet aktivoituneet käyttämään työkirjaa ja miten he ovat kokeneet työkirjan käytettävyyden.
Aineisto kerättiin e-lomakekyselyinä keväällä 2020. Kyselyihin vastasi 13 kasvattajaa ja 24 vanhempaa. Kyselyjen tulokset analysoitiin kuvailevin menetelmin ja tulokset raportoitiin kirjoittamalla sekä hyödyntäen kuvioita ja taulukoita. Friends -ohjelman vaikuttavuutta lasten mielen hyvinvointiin esitellään ohjelmasta olemassa olevan tieteellisen tutkimustiedon avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Fun Friends -ohjelma on hyödyllinen menetelmä tukemaan lasten mielen hyvinvointia ja se soveltuu käytettäväksi esiopetuksessa. Fun Friends -ohjelma on selkeä kokonaisuus, siinä on hyvät materiaalit, ohjelma on helppokäyttöinen ja siihen on sisällytetty käsiteltäväksi kasvattajien mielestä innostavat ja tärkeät aihealueet. Tulosten mukaan tässä pilottihankkeessa mukana olleet perheet suhtautuivat positiivisesti perheen työkirjaan ja aktivoituivat työkirjan käyttämiseen kotona.
Jatkotutkimuksina olisi mielenkiintoista selvittää onko lasten tunne- ja vuorovaikutus taidoissa, taidoissa kohdata pettymyksiä tai lapsen minäkuvassa erovaisuuksia alkuopetuksen ensimmäisellä luokalla sen mukaan ovatko lapset osallistuneet esiopetuksessa Fun Friends -ohjelmaan tai eivät. Ohjelmaan osallistuvien esiopetusikäisten kokemuksia ohjelmasta olisi myös mielenkiintoista kartoittaa. Pitkittäistutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, onko Fun Friends -ohjelman toteuttamisella merkitystä lasten mielen hyvinvoinnin vahvistumisessa.
Aineisto kerättiin e-lomakekyselyinä keväällä 2020. Kyselyihin vastasi 13 kasvattajaa ja 24 vanhempaa. Kyselyjen tulokset analysoitiin kuvailevin menetelmin ja tulokset raportoitiin kirjoittamalla sekä hyödyntäen kuvioita ja taulukoita. Friends -ohjelman vaikuttavuutta lasten mielen hyvinvointiin esitellään ohjelmasta olemassa olevan tieteellisen tutkimustiedon avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Fun Friends -ohjelma on hyödyllinen menetelmä tukemaan lasten mielen hyvinvointia ja se soveltuu käytettäväksi esiopetuksessa. Fun Friends -ohjelma on selkeä kokonaisuus, siinä on hyvät materiaalit, ohjelma on helppokäyttöinen ja siihen on sisällytetty käsiteltäväksi kasvattajien mielestä innostavat ja tärkeät aihealueet. Tulosten mukaan tässä pilottihankkeessa mukana olleet perheet suhtautuivat positiivisesti perheen työkirjaan ja aktivoituivat työkirjan käyttämiseen kotona.
Jatkotutkimuksina olisi mielenkiintoista selvittää onko lasten tunne- ja vuorovaikutus taidoissa, taidoissa kohdata pettymyksiä tai lapsen minäkuvassa erovaisuuksia alkuopetuksen ensimmäisellä luokalla sen mukaan ovatko lapset osallistuneet esiopetuksessa Fun Friends -ohjelmaan tai eivät. Ohjelmaan osallistuvien esiopetusikäisten kokemuksia ohjelmasta olisi myös mielenkiintoista kartoittaa. Pitkittäistutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, onko Fun Friends -ohjelman toteuttamisella merkitystä lasten mielen hyvinvoinnin vahvistumisessa.